П`ятниця, 17.11.2017, 22:04
Навчально-методичний центр професійно-технічної освіти у Миколаївській області
Головна | Реєстрація | Вхід
Меню сайту
E-mail методистів
Валентина Олександрівна Бензар
benzarvo58@gmail.com
Ірина Вікторівна Савчук
savchuk198210@gmail.com
Валентина Володимирівна Лагутіна
valentajun@ukr.net
Тетяна Олександрівна Куликова
tatyana.kulikova.54@gmail.ru
Тамара Олексіївна Михайлюк
t.a.mihajluk@gmail.com
Микола Іванович Миргородський
mirgorodskiy49@mail.ru
Людмила Кирилівна Дячковська
d.mila.k48@gmail.com
Іванова Любов Святославівна
ivanova-pto@i.ua
Ромашевська Ганна Анатоліївна
lungowa@gmail.com
Архів записів
Форма входу
Календар
«  Червень 2014  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30
Список сайтів ПТНЗ
Державний навчальний заклад ''Южноукраїнський професійний ліцей''
Державний начальний заклад ''Вище професійне училище №7 м.Миколаїв''
Миколаївський професійний промисловий ліцей
Миколаївський професійний машинобудівний ліцей
Миколаївський професійний ліцей сфери послуг
Миколаївський професійний ліцей
Новоодеський професійний аграрний ліцей
Вознесенський професійний ліцей
Вище професійне училище №21 м.Миколаєва
Миколаївський професійний ліцей торгівлі та ресторанного сервісу
Миколаївський професійний ліцей будівництва і сфери послуг
Державний навчальний заклад «Миколаївське вище професійне училище технологій та дизайну»
Надбузький професійний аграрний ліцей
Вознесенський професійний аграрний ліцей
Професійно-технічне училище №33
Березнегуватський професійний ліцей
Кривоозерський професійний аграрний ліцей
Арбузинський професійний аграрний ліцей
Єланецький професійний аграрний ліцей
Казанківський професійний аграрний ліцей
Професійно-технічне училище №42
Вище професійне училище суднобудування м.Миколаєва
Державний навчальний заклад ''Баштанський професійний ліцей''
Миколаївський професійний суднобудівний ліцей
Снігурівський професійний ліцей
Державний навчальний заклад ''Первомайський професійний промисловий ліцей''
Професiйно-технiчне училище №17
Маринiвський професiйний аграрний лiцей
Головна » 2014 » Червень » 17 » IV ЕТАП МОНІТОРИНГОВОГО ДОСЛІДЖЕННЯ СТАНУ І РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ МИКОЛАЇВЩИНИ ЗАВЕРШЕНО
13:11
IV ЕТАП МОНІТОРИНГОВОГО ДОСЛІДЖЕННЯ СТАНУ І РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ МИКОЛАЇВЩИНИ ЗАВЕРШЕНО

На виконання заходів Указу Президента України від 30.09.2010 №926/2010 «Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні», наказу Міністерства освіти і науки України від 31.01.2011 № 61 «Про проведення моніторингового дослідження стану і розвитку професійно-технічної освіти» та з метою виявлення і впровадження інноваційних технологій у закладах та установах професійно-технічної освіти; створення системи управління, спрямованої на організацію та забезпечення оптимальних умов функціонування навчальних закладів та установ професійно-технічної освіти; формування організаційних, ресурсних, методичних умов та кадрового потенціалу, що забезпечують успішну діяльність професійно-технічних навчальних закладів (далі – ПТНЗ) Навчально-методичним центром професійно-технічної освіти у Миколаївській області з 15 квітня 2014 року організовано та розпочато проведення IV етапу моніторингового дослідження стану і розвитку професійно-технічної освіти.

Зазначаємо, що усього передбачено проведення IV етапів моніторингового дослідження протягом 2011-2014 років.

І етап дослідження завершено в 2011 році, II етап – в 2012 році, IIІ етап –, відповідно, в 2013 році.

З метою якісного проведення заключного етапу Моніторингового дослідження розроблено та затверджено наказ департаменту освіти, науки та молоді Миколаївської облдержадміністрації від 14.04.2014 № 249 «Про проведення IV етапу моніторингового дослідження стану і розвитку професійно-технічної освіти».

Визначено відповідальних осіб за проведення та терміни проведення Моніторингового дослідження, а саме якісне та об’єктивне проведення анкетування його учасників; з метою залучення більшості ПТНЗ області розроблено вибіркову сукупність учасників моніторингового дослідження (відповідно до вибірки по кількості респондентів та за галузевим спрямуванням, надана ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України»).

Таким чином моніторинговим дослідженням охоплено 112 респондентів і з них за кількісним складом виокремлено такі категорії:

- заступники директорів з навчально-виховної роботи ПТНЗ області (16 осіб);

- викладачі фізичної культури ПТНЗ області (16 осіб);

- учні II курсу ПТНЗ області (40 осіб);

- учні III курсу (випускники) ПТНЗ області (40 осіб).

Моніторингове дослідження здійснювалося методом анкетування респондентів різних груп. Точність отриманих результатів залежить від об’єктивності та відвертості відповідей респондентів.

За результатами Моніторингового дослідження підготовлені статистичні показники (узагальнені таблиці, виконані у форматі «Microsoft Excel») та узагальнені інформаційно-аналітичні матеріали.

Наведемо деякі з них.

Опитування учнів II курсу та учнів III курсу (випускників) професійно-технічних навчальних закладів.

Ставлення до навчального закладу та основні джерела інформації при підготовці учнів до занять.

На питання «Ваше ставлення до навчального закладу» 73 % респондентів з числа учнів II курсу відповіли «дуже подобається» та 27 % – «подобається частково».

На питання «Якою літературою Ви, зазвичай, користуєтеся для підготовки до занять» 50 % респондентів з числа учнів II курсу відповіли «переважно використовую підручники та конспекти лекцій».

Рівень задоволеності учнів проведенням уроків виробничого навчання.

Щодо питання задоволення станом проведення уроків виробничого навчання учні висловлюються таким чином: 90 % учнів ІІ курсу задоволені, 7 % – частково задоволені проведенням уроків виробничого навчання, 3 % – не задоволені; 88 % учнів ІІІ курсу задоволені, 10 % – частково задоволені, 2 % – не задоволені.

Різниця в 2 % у відповідях між учнями ІІ курсу та учнями ІІІ курсу, які задоволені проведенням уроків виробничого навчання свідчить про те, що учні ІІІ курсу втрачають інтерес до уроків виробничого навчання та, як результат, – до майбутньої професійної діяльності.

З огляду на такі показники майстрам виробничого навчання необхідно першочергово переглянути підхід до проведення уроків виробничого навчання – організовувати навчальний процес на основі сучасних педагогічних та виробничих технологій, які б сприяли активізації пізнавальної діяльності учнів.

Рівень задоволеності учнів організацією виробничої практики.

Щодо питання задоволення організацією виробничої практики учні висловлюються таким чином: 96 % учнів ІІ курсу задоволені, 2 % – частково задоволені організацією виробничої практики, 2 % – не задоволені; 83 % учнів ІІІ курсу задоволені, 15 % – частково задоволені, 2 % – не задоволені.

Різниця в 13 % у відповідях між учнями ІІ курсу та учнями ІІІ курсу, які задоволені проведенням уроків виробничого навчання, та – 13 %, які частково задоволені проведенням уроків виробничого навчання, свідчить про те, що учні ІІІ курсу втрачають інтерес до виробничої практики та, як результат, – до майбутньої професійної діяльності.

З огляду на такі показники старшим майстрам та майстрам виробничого навчання необхідно першочергово спланувати комплекс заходів, спрямованих на усунення виявлених недоліків.

Кількісний склад психологів, соціальних педагогів навчальних закладів та оцінка ефективності їх роботи (за результатами аналізу анкет різних груп респондентів).

Питання «Чи є у Вашому навчальному закладі психолог».

Відповіді респондентів свідчать про те, що ПТНЗ на 100 % забезпечені практичними психологами. Думка учнів ІІ та ІІІ курсу тотожна. Це свідчить про їх поінформованість щодо роботи психологічної служби навчального закладу.

Питання «Співпраця з психологом Вам допомогла».

Проаналізувавши відповіді респондентів на дане питання, дійшли висновку, що учні ІІ та ІІІ курсу приблизно в однакому відсотковому співвідношенні звертаються за допомогою до психолога з приводу розв’язання будь-яких проблем. Однак, тих, хто звертався (40 %), менше, ніж тих, хто не звертався (60 %).

Питання «Чи є у Вашому навчальному закладі соціальний педагог».

Відповіді респондентів свідчать про те, що ПТНЗ на 40 % забезпечені соціальними педагогами, що потребує уваги зі сторони органів управління освітою.

Питання «Коли Ви засмучені, то звертаєтеся до:».

На це питання 43 % учнів ІІ курсу зазначають, що звертаються за допомогою до батьків, 38 % – до друзів, 12% – до психолога, 0 % – до соціального педагога, 7 % – розраховують лише на себе («не впускають у свій світ нікого») або категорично впевнені, що ніколи не бувають засмучені.

Проаналізувавши результати, дійшли висновку, що респонденти-учні ІІ курсу взагалі не зверталися за допомогою до соціальних педагогів, що свідчить про необхідність удосконалення діяльності соціальних педагогів з напрямку просвітницької діяльності та забезпечення інформаційної компетентності всіх учасників навчального процесу щодо специфіки їх роботи.

Аналізуючи результати репрезентативної вибірки, можна підтвердити той факт, що співпраця між психологічною службою, соціальними педагогами та учнями має бути більш налагодженою та продуктивною. Варто розробляти перспективний план розвитку даної служби з метою удосконалення та збільшення ефективності методів і прийомів впливу на учнів та на весь навчально-виховний процес в цілому.

Створення та підтримка здоров’язбережувального середовища в професійно-технічному навчальному закладі.

Анкетуванням визначено, що респонденти з числа учнів ІІ курсу оцінюють свій стан здоров’я таким чином: 50 % – «міцне здоров’я, маю відповідно віку фізичний розвиток, рідко хворію», 43 % – «почуваю себе добре, хворію не більше 4 разів на рік, фізичний розвиток відповідає віку», 7 % – «задовільний стан, маю хронічні захворювання, але це не порушує загального стану здоров’я».

Відповідно до узагальнених відповідей респондентів з числа учнів ІІ курсу щодо зарахування до медичної групи за результатами медичного огляду 78 % зараховані до основної медичної групи, по 2 % – до підготовчої та спеціальної медичної групи, 18 % респондентів не знають, до якої медичної групи їх зараховано.

65 % респондентів з числа учнів ІІ курсу оцінюють свій рівень фізичної підготовки як «задовільний», 33 % – як «високий», 2 % – як «низький».

Водночас ті ж самі респонденти зазначили, що оцінка з фізичної культури для них важлива (65 %) та не дуже важлива (35 %).

Оцінюючи рівень задоволеності станом обладнання спортивного залу, в якому проходять уроки фізичної культури, респонденти з числа учнів ІІ курсу зазначили, що задоволені станом обладнання спортивного залу (80 %) та частково задоволені (20 %).

Рівень володіння учнями персональним комп’ютером та можливості вільного доступу до роботи за ним (безпосередньо в навчальному закладі) з використанням мережі «Internet».

Питання «Чи володієте Ви персональним комп’ютером?». У зв’язку з масовою переорієнтацією суспільства на використання інформаційно-комунікаційних технологій навіть у повсякденному житті у молодого покоління виникає потреба у вдосконаленні своїх навичок роботи на комп’ютері, чим із задоволенням займаються учні. Результати анкетування показали, що 95 % учнів володіють персональним комп’ютером.

Відповіді на питання «Чи маєте Ви вільний доступ до роботи з комп’ютером у Вашому навчальному закладі» свідчать про те, що 90 % учнів мають вільний доступ до роботи за комп’ютером.

Не зважаючи на досить високий показник відповідей учнів на питання «так», цифра «10 %» з числа тих, що не мають вільного доступу до роботи за комп’ютером у навчальному закладі, не є показовою щодо забезпечення навчальних закладів комп’ютерною технікою. Такі результати вказують на реальний стан справ щодо комп’ютерного забезпечення навчального закладу та, відповідно, можливості учнів мати вільний доступ до роботи з комп’ютером. Тому виникає необхідність у створенні таких умов, які забезпечать доступність використання інформаційного середовища для всіх учнів повною мірою.

Разом з тим показник у 90 % є свідченням того, що в навчальних закладах здійснюється цілеспрямована та системна робота щодо комп’ютеризації, поетапного створення умов для забезпечення доступності до інформаційного середовища.

Програмою розвитку професійно-технічної освіти Миколаївської області на 2011-2015 роки, затвердженої рішенням Миколаївської обласної ради від 23.09.2011 № 20 (пункт 3.5. завдань і заходів щодо реалізації Програми) передбачене здійснення заходів щодо комп’ютеризації навчального процесу у професійно-технічних навчальних закладах області та впровадження передових форм і методів викладання у професійно-технічних навчальних закладах, у тому числі з використанням мережі Інтернет тощо; придбання для професійно-технічних закладів області 12 навчально-комп'ютерних класів, 30 інтерактивних дошок.

Питання «Чи маєте Ви вільний доступ до мережі «Інтернет» у навчальному закладі».

Відповіді респондентів щодо вільного доступу до мережі «Інтернет» у навчальному закладі розподілені таким чином:

78 % респондентів мають вільний доступ до мережі «Інтернет»;

22 % респондентів не мають вільного доступу до мережі «Інтернет».

Розподіл відповідей респондентів на питання щодо мети учнів під час роботи з комп’ютером у навчальному закладі свідчить, що 68 % опитаних респондентів-учнів ІІ курсу найчастіше використовують доступ до комп’ютера в навчальному закладі для підготовки рефератів, презентацій; 53 % – удосконалення своїх вмінь роботи на ПК; 40 % – використання ПК для підготовки уроків. Серед останніх 10 % було зазначено «дізнаюся більше про свою професію» та 2 % – «граю у комп’ютерні ігри, спілкуюся з однолітками».

Серед опитаних з числа респондентів-учнів ІІІ курсу 60 % використовують сайт навчального закладу та, відповідно, 40 % – не користуються, що свідчить про широке коло респондентів, які зацікавлені «життям» навчального закладу.

Планування майбутньої діяльності після закінчення професійно-технічного навчального закладу, в тому числі щодо отримання вищої освіти (з погляду учнів ІІ та ІІІ курсу).

Результати опитування учнів ІІ та ІІІ курсу свідчать, що 45 % спробують вступити до вищого навчального закладу, 38 % учнів ІІ курсу та 53 % учнів ІІІ курсу продовжать заочно навчатися у ВНЗ і працюватимуть, 10 % учнів ІІ курсу працюватимуть за набутою професією, 10 % учнів ІІІ курсу – вважають, що вища освіти їм не потрібна, оскільки влаштовує кваліфікаційний розряд, 5 % учнів ІІ курсу – служитимуть в армії, 2 % учнів ІІ курсу не визначилися з планами на майбутнє, 10 % учнів ІІІ курсу не хочуть працювати, підуть навчатися, 5 % учнів ІІІ курсу хочуть спробувати себе в іншій галузі.

Отже, випускники досить критично ставляться до планування майбутньої діяльності після закінчення ПТНЗ.

З огляду на це, виникає необхідність у плануванні заходів, які сприяли б підвищенню інтересу учнів до специфіки професії та її ролі в житті людини (наприклад: майстер-класи з опанування новітніх виробничих технологій).

Питання «Що для вас найбільш важливе у майбутній роботі».

Відповіді респондентів-учнів ІІІ курсу розподілені таким чином:

78 % респондентів вважають найважливішим у майбутній роботі комфортні умови праці на робочому місці;

60 % респондентів – гідний рівень заробітної плати.

58 % респондентів – доброзичливий колектив і можливість кар’єрного та професійного росту.

35 % респондентів – зручний графік роботи, зручне місце розташування роботи та стабільність робочого місця, невисоку ймовірність його втрати, високу репутацію фірми, підприємства.

30 % респондентів – висока репутація фірми, підприємства.

25 % респондентів – престижність професії.

20 % респондентів – цікава творча робота.

15 % респондентів – відповідність роботи здібностям, нахилам та високий рівень самостійності в роботі.

Розподіл відповідей респондентів на питання щодо чинників, найбільш впливових на досягнення успіху в житті, свідчить, що 68 % опитаних респондентів-учнів ІІІ курсу виокремлюють віру в себе, прагнення досягти якомога більшого в житті та високий рівень освіти, професіоналізм, 40 % – почуття відповідальності, вимогливості до себе, 25 % – вольові якості, уміння підпорядковувати собі обставини.

Питання «Від чого залежатиме ваше майбутнє».

Відповіді респондентів-учнів ІІІ курсу розподілені таким чином:

80 % респондентів вважають, що майбутнє залежить, насамперед, від власних здібностей, волі, умінь;

18 % респондентів вказують, що вирішальну роль відіграватиме сприятлива чи несприятлива ситуація в суспільстві;

2 % респондентів зазначають, що майбутнє залежить від того, чи зможуть скористатися із наявних обставин для здійснення своїх життєвих прагнень.

Такі результати анкетування учнів ІІ та ІІІ курсу свідчать про те, що сучасна молодь в основному розраховує лише на власні сили та намагається реалізувати себе шляхом наявних власних здібностей, волі, умінь та професійної компетентності.

Опитування заступників директорів з навчально-виховної роботи професійно-технічних навчальних закладів.

Питання «За якими напрямами працюють гуртки/секції у вашому навчальному закладі».

Відповіді респондентів свідчать про те, що в ПТНЗ найбільше гуртків/секцій художньо-естетичного (100 %), фізкультурно-спортивного (82 %), гуманітарного (44 %), науково-технічного та оздоровчого напрямків (32 %).

За результатами узагальнених відповідей респондентів на питання щодо відповідності існуючих конкурсів, змагань, олімпіад за своєю кількістю, періодичністю, рівнем вимог і різноманітністю форм та методів проведення певним показникам: 100 % респондентів відповіли «загалом відповідають потребам сучасної освіти», 63 % – «сприяють підвищенню інтелектуального рівня дітей».

Серед першочергових проблем навчального закладу стосовно гурткової роботи, розв’язувати які можна було б за сприятливих умов, кожен з респондентів зазначив такі, як осучаснення матеріально-технічного забезпечення та організацію роботи гуртків за іншими напрямками.

Опитування викладачів предмета «Фізична культура» професійно-технічних навчальних закладів.

Відповіді викладачів предмета «Фізична культура» професійно-технічних навчальних закладів області на питання «З яких джерел Ви частіше отримуєте інформацію про нововведення з предмета «Фізична культура» розподілилися таким чином:

88 % відповідей респондентів вказують серед джерел інформації науково-методичні семінари, методичні об’єднання, конференції, що свідчить про змістовне наповнення заходів та необхідність їх проведення.

69 % відповідей респондентів виокремлюють роль освітніх сайтів мережі «Інтернет» та науково-методичної літератури.

50 % – зазначають курси підвищення кваліфікації.

Даючи відповідь на запитання «Які чинники могли б вплинути на поліпшення фізкультурно-оздоровчої роботи в позаурочний час з учнями», 75 % респондентів акцентують увагу на бажанні дітей та їхніх батьків, покращенні матеріально-технічних умов, але жоден викладач не вказав чинник, який залежить від нього, що саме він може зробити для вирішення цього питання, що передбачалося в пункті 20.6.

82 % респондентів на питання «Чи виникали у батьків учнів вашого закладу питання щодо самооцінки рівня фізичного здоров’я, безпеки учнів на уроках фізичної культури, якості проведення уроків фізичної культури та матеріально-технічного забезпечення предмета» дали відповідь «ні», що свідчить про відсутність інтересу у батьків до фізичного виховання їхніх дітей.

На питання «Чи розподіляються на уроці фізичної культури учні за медичними групами» відповіді респондентів розподілено таким чином: 94 % – «так», 6 % – «ні». Водночас, відповідаючи на запитання «Чи проводите Ви фізкультурно-оздоровчі заняття для учнів спеціальної групи» 75 % відповіли «так», 25 % – «ні», що вказує на певну невідповідність з відповідями цих взаємопов’язаних питань. Це свідчить про необхідність підвищення інформаційної компетентності респондентів з даної проблеми.

Стан матеріально-технічного та методичного забезпечення предмета «Фізична культура» в професійно-технічних навчальних закладах.

75 % респондентів з числа викладачів предмета «Фізична культура» відповіли, що науково-методичне забезпечення предмета, а саме наявність програм, підручників, методичних посібників цілком достатнє, є практично все необхідне, 25 % – «забезпечення посереднє, наявні не всі потрібні засоби, багато чого не вистачає».

Проблемою залишається матеріально-технічне забезпечення, як показали відповіді респондентів на питання «Як Ви оцінюєте матеріально-технічне забезпечення предмета, а саме: наявність і якість обладнання спортзалу, спортмайданчика, інвентарю тощо». 75 % респондентів дали відповідь «забезпечення посереднє, багато чого не вистачає», 25 % – «забезпечення цілком достатнє, є практично все необхідне».

Щодо джерела поповнення матеріально-технічного та методичного забезпечення відповіді викладачів предмета «Фізична культура» розподілені приблизно у рівнозначному відсотковому співвідношенні: 31 % – «за власний рахунок викладачів», 37 % – «за державні кошти», 44 % – «за рахунок спонсорів, громадських організацій», 44 % – «за рахунок батьківського комітету».

Враховуючи отримані дані, можна зробити висновок, що серед джерел поповнення матеріально-технічного та методичного забезпечення велику роль відіграють позабюджетні надходження, не заборонені законодавством, та кошти викладачів, залучені з їх власної ініціативи.

Таким чином, результати ІV етапу Моніторингового дослідження відображають реальну картину стану професійно-технічної освіти області та дають підґрунтя для окреслення кола діяльності державних та місцевих органів виконавчої влади і, безпосередньо, ПТНЗ, спрямованого на вдосконалення структурних компонентів навчально-виробничого процесу.

Узагальнені дані ІV етапу моніторингового дослідження у Миколаївській області направлені до відділу науково-методичного забезпечення моніторингових досліджень ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України».

Більш детально з підсумками проведення ІV етапу Моніторингового дослідження можна ознайомитися на сайті департаменту освіти, науки та молоді Миколаївської облдержадміністрації за адресою: oblosvita.mk.ua та НМЦ ПТО у Миколаївській області за адресою: metodcenter.at.ua, відкривши зведені таблиці з узагальненими результатами анкетування по ПТНЗ області за такими категоріями: заступники директорів з навчально-виховної роботи, викладачі фізичної культури, учні II курсу та учні III курсу (випускники) (попередньо необхідно викачати файл з сервера) та в електронній версії додатку до обласного інформаційно-методичного журналу «Професіонал» №3/2014.

 

Савчук Ірина Вікторівна, методист
НМЦ ПТО у Миколаївській області

 

Категорія: Обласні заходи для пед.працівників | Переглядів: 421 | Додав: vaSKIN | Рейтинг: 0.0/0
Анонси
Пошук по сайту
МОНУ
Департамент ПТО
ДОНМ ОДА
Інститут ПТО
Методичний офіс
Єдність
ПедПРЕСА
World Edu
Інноватика-2016
Методкабінети
Розгорнути\Згорнути
Copyright MyCorp © 2017