close

09:18
Особливості проєктування траєкторії власного професійного розвитку

Особливості проєктування траєкторії власного професійного розвитку обговорювали учасники засідання методичного об’єднання викладачів та майстрів виробничого навчання ЗП(ПТ)О Миколаївської області з професій сфери торгівлі та професії «Лаборант хіміко-бактеріологічного аналізу»

В умовах інтеграції форматів навчання першочергово виникла потреба в оновленні підходів до організації навчальної діяльності взагалі та удосконалення професійного ресурсу педагогічних працівників зокрема, що стало справжнім викликом для педагогічних працівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти (далі – ЗП(ПТ)О) області, адже зовсім непросто самоорганізуватися на початковому етапі для забезпечення всіх складових в системі якісного проєктування власної траєкторії професійного розвитку.

Яким чином мотивувати себе на удосконалення власних ресурсних можливостей (в рамках сучасних моделей та суб’єктів підвищення кваліфікації педагогів професійної освіти), опанувати нові компетентності, необхідні для реалізації змісту освіти, 25 травня 2021 року обговорювали викладачі та майстри виробничого навчання закладів професійної (професійно-технічної) освіти Миколаївської області (далі – ЗП(ПТ)О) з професій сфери торгівлі та професії «Лаборант хіміко-бактеріологічного аналізу» під час онлайн-засідання методичного об’єднання з теми «Проєктування траєкторії власного професійного розвитку – необхідна складова в системі якісної організації освітнього процесу в умовах інтеграції форматів навчання».

Захід організовано Навчально-методичним центром професійно-технічної освіти у Миколаївській області (далі – НМЦ ПТО у Миколаївській області) та проведено в онлайн-режимі з використанням можливостей платформи Google – за допомогою сервісу відеотелефонного зв'язку Google Meet.

З метою підсилення мотиваційної складової учасників засідання на етапі підготовки удосконалено структурний підхід до планування заходу, який побудовано за принципом відпрацювання теоретичної та практичної складової з реалізації змісту трьох дискусійних панелей:

I. Дискусійна панель. Удосконалення професійного ресурсу педагогічних працівників: оновлений підхід та напрямки реалізації.

II. Дискусійна панель. Практика професійного навчання: оновлений підхід.

III. Дискусійна панель. Моніторинг якості освіти як оцінно-рефлексивний складник для забезпечення комплексної системи проєктування власної траєкторії професійного розвитку в рамках сучасних моделей підвищення кваліфікації педагогів професійної освіти.

Причому в якості рефлексії та кульмінаційної складової кожна з дискусійних панелей передбачала налагодження якісного зворотного зв’язку між усіма учасниками заходу.

I. Дискусійна панель. Удосконалення професійного ресурсу педагогічних працівників: оновлений підхід та напрямки реалізації.

Для реалізації завдань першої дискусійної панелі заходу методист НМЦ ПТО у Миколаївській області Савчук Ірина Вікторівна акцентувала увагу на організаційно-методичному та психолого-педагогічному аспектах усвідомлення важливості власного професійного розвитку, подолання упереджень та стереотипів щодо опанування новими компетентностями та бар’єрів в отриманні нової інформації.

Проаналізовано роботу ЗП(ПТ)О області протягом 2020 року з реалізації напрямку інформальної освіти та підвищення кваліфікації педагогічних працівників шляхом застосування норм Постанови Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 800 «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників».

Для забезпечення інформаційної та професійної компетентності педагогічних працівників ЗП(ПТ)О області з питань реалізації права на самостійне обрання додаткових форм, видів, напрямів та суб’єктів надання освітніх послуг з підвищення кваліфікації презентовано новий ресурс для реалізації напрямків інформальної освіти педагогічного працівника – Національна платформа можливостей професійного розвитку педагогічних працівників «EdWay» (www.edway.in.ua).

Обговорено роль «освіти впродовж життя» (lifelong learning) як необхідної складової в умовах розвитку інформаційного суспільства вцілому та реформування освіти в Україні зокрема, нормативно-правового підґрунтя в частині задоволення запитів педагогічних працівників відповідно до сучасних потреб, необхідності подолання «психологічного розриву поколінь», реалізації принципу «пріоритетності самоосвіти» («формування навички самоосвіти (lifelong learning) й самоорганізації»), акмеологічного принципу та можливостей для впровадження багатоваріантних форм освіти дорослих, які б задовольняли потреби кожного педагогічного працівника.

З метою дотримання нормативної складової реалізації мети заходу в частині виконання норм Закону України «Про освіту» (стаття 8. Види освіти) звернули увагу на роль та місце інформальної освіти (самоорганізованого здобуття особою певних компетентностей) серед інших видів освіти та напрямків діяльності, які відносяться до інформальної освіти, серед яких виокремлено розроблення електронних освітніх ресурсів (навчального контенту, необхідного для якісного методичного супроводу уроку), оскільки саме такий вид діяльності в рамках самоосвіти потребує опанування новими навичками та потребує великої роботи над удосконаленням власних ресурсних можливостей для вдалої реалізації цієї роботи.

Обговорено передумови, пов’язані з карантинними обмеженнями, та причини трансформації навичок «про всяк випадок» (just in case), сформованих під час інформальної освіти, в навички «вчасно, коли потрібно» (just in time), формування яких передбачено під час формальної освіти, й суперечності, які виникають в організації системи інформальної освіти, серед яких виокремлено відсутність доступного інструментарію для якісного оцінювання професійних потреб та необхідність в професійно орієнтованій допомозі, співпраці в питань професійного розвитку педагога, допомозі в поєднанні теоретичних знань з практичними вміннями (роль супервізора в організації інформальної освіти).

З метою обміну досвідом щодо інструментарію для визначення рівня компетентності в системі забезпечення передумов для здійснення особистого професійного розвитку запропоновано завдання на визначення власного поняття «Професійний розвиток педагогічних працівників», зазначивши принципи, на підставі яких має здійснюватися процес професійного розвитку педагогічних працівників, а для дослідження мотиваційної сфери педагогічних працівників та причин самосаботажа (прокрастинації) особистості – запропоновано використання техніки «Квадрат Декарта» як техніки усвідомлення мети, зазначивши, що головний друг самосаботажа (прокрастинації) – почуття комфорту і безпеки!!! (форма для виконання завдання з використанням техніки «Квадрат Декарта» за посиланням: https://drive.google.com/file/d/1lebvpCyGIkLlTQpY4lOqE6KtJpcqGvvq/view?usp=sharing , результат виконання власного завдання з використанням техніки «Квадрат Декарта» за посиланням (для прикладу): https://drive.google.com/file/d/1BpobMjLvFMuYhiVAFvGqbCvhYkyLqGGQ/view?usp=sharing ).

Викладач Вознесенського професійного ліцею Старинець Наталія Володимирівна презентувала практичні аспекти застосування норм Постанови Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 800 «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників» на прикладі авторських курсів А. Букач «Додатки Google в професійній діяльності викладача» як результат проєктування траєкторії власного професійного розвитку через реалізацію права на самостійне обрання додаткових форм, видів, напрямів та суб’єктів надання освітніх послуг з підвищення кваліфікації.

Методист НМЦ ПТО у Миколаївській області Ірина Вікторівна Савчук акцентувала увагу на позитивних зрушеннях в сфері професійної (професійно-технічної) освіти області, серед яких виокремлено участь в проєкті «EU4Skills: Кращі навички для сучасної України», розповіла про шляхи реалізації напрямків та завдань, визначених цим проєктом (учасники проєкту: державний навчальний заклад «Южноукраїнський професійний ліцей», Новоодеський професійний аграрний ліцей, Вище професійну училищу № 21 м. Миколаєва; період реалізації: 2019-2023 роки; мета проєкту: підтримка реформи професійної освіти в Україні – зробити навчання таким, що відповідає вимогам ринку праці, допомога молодому й дорослому населенню реалізувати власний потенціал). Наголошено на тому, що серед учасників проєкту – Вінницька, Запорізька, Львівська, Миколаївська, Полтавська, Рівненська та Чернівецька області.

Як безпосередній учасник вище зазначеного проєкту заступник директора з навчально-виробничої роботи ДНЗ «Южноукраїнський професійний ліцей» Юрій Ірина Вікторівна поділилася досвідом Фінляндії щодо сучасної підготовки та підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти (в рамках реалізації напрямів та завдань, визначених проєктом «EU4Skills: Кращі навички для сучасної України», за матеріалами організаторів проєкту згідно основних напрямків діяльності Національного агенства Фінляндії з питань освіти (EDUFI).

Викладач предметів професійно-теоретичної підготовки професії Лаборант хіміко-бактеріологічного аналізу Арбузинського професійного аграрного ліцею Балобанова Ірина Сергіївна презентувала практичний досвід щодо особливостей планування, організації роботи методичної комісії в частині удосконалення професійного ресурсу педагогічних працівників та проведення заходів з напрямку проєктування траєкторії професійного розвитку педагогічних працівників під гаслом «Ми це робимо так»!

II. Дискусійна панель. Практика професійного навчання: оновлений підхід.

Для реалізації завдань другої дискусійної панелі заходу методист НМЦ ПТО у Миколаївській області Ірина Вікторівна Савчук надала роз’яснення щодо особливостей роботи методичної комісії з реалізації змістової компоненти стандартів професійної (професійно-технічної) освіти на підготовчому етапі при розробці освітніх програм, нормативного підґрунтя для внесення змін в кількість годин, передбачених розробленими освітніми програмами (перерозподіл між компетентностями та/або навчальними модулями, зменшення (вилучення), збільшення (додавання).

Досвідом роботи щодо розробки освітніх (робочих освітніх) програм в частині перерозподілу кількості годин між навчальними модулями та реалізації їх змістової компоненти за результатами роботи протягом року над впровадженням освітніх програм та робочих освітніх програм, розроблених згідно стандарту, поділилася майстер виробничого навчання/викладач Врадіївської філії Маринівського професійного аграрного ліцею Кирніцька Світлана Миколаївна (на прикладі СП(ПТ)О з професії Продавець продовольчих товарів; Продавець непродовольчих товарів).

Викладач Вознесенського професійного ліцею Старинець Наталія Володимирівна презентувала досвід застосування ресурсних можливостей мережевих технологій на прикладі використання можливостей інтерактивної платформи Google для забезпечення комунікації в повноформатному режимі у вебсервісі Google class (Сlassroom) під час роботи здобувачів освіти ліцею з виконання дипломних робіт як результат та один із напрямків реалізації системного підходу в частині забезпечення передумов для якісної взаємодії між учасниками освітнього процесу на етапі вихідного контролю.

Петрова Людмила Михайлівна, методист Вознесенського професійного ліцею, ознайомила з особливостями та юридично-практичними аспектами використання можливостей освітньої онлайн платформи «Prosvita» як дієвого ресурсу для організації роботи освітнього закладу під час організації змішаного і дистанційного навчання в умовах карантину в сучасному закладі професійної (професійно-технічної) освіти; надала практичні поради, зокрема щодо подолання проявів формалізму й наслідків стереотипного мислення педагогічних працівників в зміненому форматі навчання.

III. Дискусійна панель. Моніторинг якості освіти як оцінно-рефлексивний складник для забезпечення комплексної системи проєктування власної траєкторії професійного розвитку в рамках сучасних моделей підвищення кваліфікації педагогів професійної освіти.

Для реалізації завдань третьої дискусійної панелі заходу методист НМЦ ПТО у Миколаївській області Савчук Ірина Вікторівна акцентувала увагу на необхідності забезпечення системного підходу до здійснення інформаційно-аналітичної та моніторингової діяльності якості освітньої діяльності ЗП(ПТ)О області, що обумовлено виконанням:

• пункту 1 статті 15 розділу II, пункту 2 статті 41 розділу V, пункту 2 статті 48 розділу V Закону України «Про освіту»;

• пункту 2.2 розділу 2 Орієнтовних критеріїв оцінювання освітніх і управлінських процесів закладу професійної (професійно-технічної) освіти та внутрішньої системи забезпечення якості освіти (додаток до

Методичних рекомендацій), затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 06.05.2021 № 509 Про затвердження Методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах професійної (професійно-технічної) освіти.

З даного питання методист НМЦ ПТО у Миколаївській області Савчук Ірина Вікторівна спільно із заступником директора з навчально-виробничої роботи ДНЗ «Южноукраїнський професійний ліцей» Юрій Іриною Вікторівною зробили оглядовий аналіз за критеріями:

• «рівень навчальних досягнень здобувачів освіти (рівень освітнього закладу та області)»;

• «стан викладання предметів професійно-теоретичної підготовки»;

• «рівень професійної компетентності педагогічних працівників ЗП(ПТ)О області: динаміка змін».

Інструментарієм для аналізу слугували:

• результати I та II етапів обласної онлайн-олімпіади з навчальних предметів професійної підготовки серед здобувачів освіти закладів професійної (професійно-технічної) освіти Миколаївської області з предметів професійно-теоретичної підготовки, а саме: «Товарознавство продовольчих товарів», «Організація та технологія торговельних процесів», «Реєстратори розрахункових операцій», «Психологія та етика ділових відносин», «Облік і звітність», «Охорона праці» професії «Продавець продовольчих товарів» (узагальнений результат навчальних досягнень здобувачів освіти при організації змішаного й дистанційного навчання в умовах карантину, ефективність освітніх програм, робочих освітніх програм (при інтеграції професій) в частині реалізації компетентностей відповідно до кількісного співвідношення годин, відведених на визначені предмети (за результатами їх впровадження в освітній процес, якість та ефективність використання/розробки електронного контенту, електронних освітніх web-ресурсів та online-інструментів в освітньому процесі при організації змішаного й дистанційного навчання в умовах карантину).

Учасники заходу мали можливість ознайомитися з електронними дидактичними демонстраційними матеріалами у вигляді презентацій MS Power Point, за допомогою яких забезпечено візуалізований методичний супровід доповідей спікерів заходу.

Підведення підсумків заходу констатувало, що у ЗП(ПТ)О здійснюється поетапна робота щодо оновлення підходів до удосконалення професійного ресурсу педагогічних працівників, передумовою для реалізації яких є інформаційна обізнаність кожного освітянина в частині сучасних моделей та суб’єктів підвищення кваліфікації педагогів професійної освіти задля якісного проєктування власної траєкторії професійного розвитку.

НМЦ ПТО у Миколаївській області висловлює щиру подяку всім членам обласного методичного об’єднання за професійний підхід до підготовки змісту матеріалів, презентованих під час засідання.

P. S. Матеріали, презентовані під час обласного методичного об’єднання, розміщені на Google Диску методиста НМЦ ПТО у Миколаївській області Савчук Ірини Вікторівни за покликанням https://drive.google.com/drive/folders/1JQsfgPMljVfiGsFKm5Q4oWUi4s-lURuA (папка «Матеріали за результатами засідання (25.05.2021)») (для коректного відтворення зазначене покликання краще вводити в адресну строчку браузера).

Ірина САВЧУК, методист НМЦ ПТО у Миколаївській області
Категорія: Обласні заходи для пед.працівників | Переглядів: 344 | Додав: vaSKIN | Рейтинг: 0.0/0