close

20:55
Свідоме професійне самовизначення особистості – пріоритетне завдання в системі профорієнтаційної роботи ЗП(ПТ)О

Основою професійного самовизначення особистості є самопізнання та об'єктивна самооцінка індивідуальних особливостей, співставлення своїх професійно важливих якостей і можливостей з вимогами, необхідними для набуття конкретних професій, та вимогами ринку праці, а оновлення підходів в ЗП(ПТ)О до організації роботи профорієнтаційного напрямку та підвищення престижності робітничої професії шляхом удосконалення методики організації та проведення профорієнтаційної роботи сприятиме забезпеченню передумов для правильного професійного самовизначення особистості.

23 червня 2022 року Навчально-методичним центром професійно-технічної освіти у Миколаївській області (далі – НМЦ ПТО у Миколаївській області) проведено онлайн-засідання методичного об’єднання педагогічних працівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти (далі – ЗП(ПТ)О) області, з теми «Організація роботи профорієнтаційного напрямку в сучасному закладі професійної (професійно-технічної) освіти в умовах воєнного часу».

Захід проведено з використанням можливостей платформи Google – за допомогою сервісу відеотелефонного зв'язку Google Meet.

До участі в заході долучилися викладачі та майстри виробничого навчання ЗП(ПТ)О області, які здійснюють підготовку кваліфікованих робітників з професій «Продавець продовольчих товарів», «Продавець непродовольчих товарів», «Контролер-касир», «Лаборант хіміко-бактеріологічного аналізу» (державний навчальний заклад «Южноукраїнський професійний ліцей», Новоодеський професійний аграрний ліцей, Вознесенський професійний ліцей, державний навчальний заклад «Первомайський професійний промисловий ліцей», Врадіївська філія Маринівського професійного аграрного ліцею, Арбузинський професійний аграрний ліцей,).

Учасників заходу привітала Шаповалова Наталія Віталіївна, директор НМЦ ПТО у Миколаївській області, та ознайомила з актуальними завданнями в умовах воєнного стану.

З метою реалізації завдань заходу Савчук Ірина Вікторівна, методист НМЦ ПТО у Миколаївській області, зупинилася на організаційно-методичних складових підготовки ЗП(ПТ)О області до нового навчального року, акцентувала увагу на передумовах функціонування закладу освіти в умовах воєнного стану – серед пріоритетних та першочергових завдань визначено необхідність оновлення підходів до організації роботи профорієнтаційного напрямку та підвищення престижності робітничої професії шляхом удосконалення методики організації та проведення профорієнтаційної роботи.

За змістовим напрямом функціонування серед чотирьох структурних елементів професійної орієнтації (професійна інформація, професійна консультація, професійний відбір (добір), професійна адаптація) учасники заходу визначити пріоритетний – професійна інформація, який для досягнення поставленої мети потрібно максимально розвивати з врахуванням всіх реалій сьогодення.

Надано рекомендації щодо методики використання незалежного інструментарію в системі проєктування профорієнтаційної траєкторії ЗП(ПТ)О взагалі та на етапі планування роботи методичної комісії зокрема в частині добору тематичних заходів, спрямованих на реалізацію завдань профорієнтаційного напрямку (на прикладі узагальнених результатів опитування випускників 2020 року та змісту програм тренінгів).

Обговорено шляхи виконання регіонального замовлення та формування складу повнокомплектних груп з числа осіб, які відносяться до потенційних здобувачів освіти.

Окреслено можливості для розширення кола діяльності ЗП(ПТ)О шляхом забезпечення передумов для здійснення підготовки кваліфікованих робітників не лише за видом професійної підготовки «первинна професійна підготовка», а й професійне (професійно-технічне) навчання, перепідготовка та підвищення кваліфікації робітників, зокрема з числа незайнятого населення, що є позитивним підґрунтям його фінансової складової та безпосереднім показником для визначення спроможності ЗП(ПТ)О надавати освітні послуги в частині підготовки кваліфікованих робітників з відповідних професій (для замовників робітничих кадрів, потенційних учнів/слухачів, органів виконавчої влади, які забезпечують реалізацію державної політики в сфері освіти та соціального захисту населення).

Рекомендовано осучаснювати перелік професій та види професійної підготовки з огляду на вимоги ринку праці, оскільки оновлюється не лише зміст освіти відповідно до змін в технологіях виробництва, а й запити замовників робітничих кадрів щодо професійних кваліфікацій та компетенцій робітників.

Психолого-педагогічний супровід заходу забезпечено шляхом залучення до роботи практичного психолога державного навчального закладу «Первомайський професійний промисловий ліцей» Тягій Тетяну Анатоліївну, яка надала практичні поради з організації роботи освітнього закладу та методичної комісії під час проведення профорієнтації в умовах воєнного стану.

Цифрова епоха та «епоха дітей-візуалів» диктує новий спосіб сприйняття інформації будь-якого напрямку і, відповідно, – НОВІ СПОСОБИ ПОДАЧІ ІНФОРМАЦІЇ, передумовою для реалізації яких є проєктування та створення належної якості промоційних матеріалів для різних цільових аудиторій, планування Днів відкритих дверей в ЗП(ПТ)О шляхом віртуальних екскурсій закладом освіти чи «введення в професію». Такий підхід наочно демонструє потенційним здобувачам освіти особливості професії, знайомить зі змістом і перспективами розвитку професій, формами та умовами оволодіння ними, станом та потребами ринку праці в кадрах, вимогами, необхідними для набуття конкретних професій, можливостями професійно-кваліфікаційного становлення.

Основні проблеми формування контингенту закладу освіти в умовах воєнного стану та шляхи їх вирішення висвітлили Юрій Ірина Вікторівна, заступник директора з навчально-виробничої роботи/викладач державного навчального закладу «Южноукраїнський професійний ліцей», та Орлова Людмила Борисівна, майстер виробничого навчання/викладач Врадіївської філії Маринівського професійного аграрного ліцею.

Зосереджено увагу на порівняльній складовій та ресурсних можливостях педагогічних працівників щодо використання сучасних форм і методів популяризації робітничих професій, професійної орієнтації учнівської молоді та незайнятого населення в умовах мирного часу та воєнного стану. Наголошено на тому, що онлайн-екскурсії на підприємства, залучення до профорієнтаційних заходів батьків та представників робочих династій забезпечать підґрунтя та передумови для професійного самовизначення особистості.

Старинець Наталія Володимирівна, викладач Вознесенського професійного ліцею, акцентувала увагу на першочерговому завданні ЗП(ПТ)О в умовах воєнного стану – позиціонування престижності робітничої професії та підвищення інтересу потенційних здобувачів освіти ЗП(ПТ)О до опанування професійною кваліфікацією. Серед шляхів підвищення престижності робітничої професії виокремлено необхідність оновлення підходу до презентації переваг професій методом візуалізації, що є значною перевагою для покоління візуалів, особливо в цифровому суспільстві, а серед способів поширення – соціальні мережі, зокрема профіль та спільноти в Facebook, Instagram. Для залучення широкого кола зацікавлених осіб пропонується заповнити онлайн заяву для вступу в ліцей.

З метою прийняття відповідних рішень щодо подальшого використання програм тренінгів з проведення профорієнтаційної роботи у закладах загальної середньої освіти серед учнівської молоді 8-11 класів, розроблених членами обласної робочої групи, проаналізовано стан та особливості використання змісту Програм тренінгів в якості практичного інструментарію, спрямованого на удосконалення роботи профорієнтаційного напрямку (на прикладі державного навчального закладу «Южноукраїнський професійний ліцей» з професій сфери торгівлі).

Прийнято рішення продовжити проведення профорієнтаційної роботи із використанням Програм тренінгів з проведення профорієнтаційної роботи у закладах загальної середньої освіти серед учнівської молоді 8-11 класів (з урахуванням можливостей для внесення змін та доповнень з метою адаптації змістовного наповнення збірки під конкретну ситуацію) (авт. колектив з числа членів обласної робочої групи; рекомендовано до використання на засіданні НМР НМЦ ПТО; протокол від 29.09.2020 № 2);

З практичним досвідом планування та організації роботи методичної комісії в частині реалізації завдань профорієнтаційного напрямку ознайомила Балобанова Ірина Сергіївна, викладач Арбузинського професійного аграрного ліцею, під гаслом «Ми це робимо так»!

Серед напрямків діяльності з реалізації профорієнтаційних завдань виокремлено такі:

• співпраця з місцевими органами влади, закладами загальної середньої освіти, підприємствами регіону;

• популяризація робітничих професій;

• залучення засобів масової інформації, інтернет-ресурсів;

• забезпечення соціально-психологічного та психолого-педагогічного супроводу профорієнтаційної роботи.

Учасників заходу ознайомлено з формами профорієнтаційної роботи методичної комісії до пандемії, серед яких виокремлено екскурсії та зустрічі з соціальними партнерами-роботодавцями (супермаркет «Апельсин», Южноукраїнська АЕС, СТОВ «Промінь»), підтримання соціальних ініціатив (громадські толоки, благодійні акції, майстер-класи), та формами дистанційної профорієнтаційної роботи (відеоролики професійного напрямку, інфорграфіка або інтерактивний плакат, веб-квести з професії та інші).

Результативність профорієнтаційної роботи в Арбузинському професійному аграрному ліцеї з професії «Лаборант хіміко-бактеріологічного аналізу» учасники заходу мали можливість прослідкувати на слайді, зміст якого в графіках наочно демонстрував стовідсоткове виконання та, навіть, перевиконання плану регіонального замовлення протягом трьох років (2019, 2020, 2021 роки).

Учасники заходу дійшли висновку, що є потреба у забезпеченні інформаційної компетентності педагогічних працівників ЗП(ПТ)О області в частині застосування принципів комплексно-системного підходу до подолання наслідків стереотипів та упереджень суспільства щодо «непрестижності» робітничих професій як складової розвитку соціально-економічного добробуту держави («Сходинки до подолання стереотипів»), шляхів реалізації стимулюючо-мотиваційної компоненти в процесі підготовки та проведення профорієнтаційних заходів з учнівською молоддю та можливих активностей щодо позиціонування престижності робітничої професії й підвищення інтересу потенційних здобувачів освіти ЗП(ПТ)О до опанування професійною кваліфікацією та, відповідно, забезпеченні належного психолого-педагогічного супроводу здійснення роботи з реалізації профорієнтаційного напрямку.

Обговорено нововведення в чинному законодавстві, зокрема основні нормотворчі положення Закону України «Про професійну (професійно-технічну) освіту» в частині ухвалених змін щодо окремих аспектів підготовки кваліфікованих робітників в умовах воєнного стану та відновлення економіки, зокрема статті 5, 14, 34, 37, 50.

НМЦ ПТО у Миколаївській області висловлює щиру подяку всім спікерам за професійний підхід до підготовки змісту матеріалів, презентованих під час заходу, та якісний візуалізований супровід виступів, що значно спрощує сприйняття, оскільки добре структурована інформація легше усвідомлюється і швидше аналізується, а отже, дозволяє ефективніше приймати важливі рішення на будь-якому рівні.

P. S. Матеріали, презентовані під час обласного заходу, будуть розміщені на Google Диску за покликанням https://drive.google.com/drive/folders/137R6f_lq4Xdmq1UN-97_ra1tLSDMoHkQ (для коректного відтворення зазначене покликання краще вводити в адресну строчку браузера) та на сайті НМЦ ПТО у Миколаївській області в розділі «Методична скарбничка».

ТРИМАЙМОСЯ! ВСЕ БУДЕ УКРАЇНА!!!

Методист НМЦ ПТО у Миколаївській області Ірина САВЧУК
Категорія: Обласні заходи для пед.працівників | Переглядів: 134 | Додав: vaSKIN | Рейтинг: 0.0/0