close

20:56
Оновлений підхід до організації системи оцінювання результатів навчання здобувачів освіти

28 жовтня 2025 року НМЦ ПТО у Миколаївській області проведено перше онлайн-заняття навчального курсу з тематичного напряму «Впровадження міжнародного виміру в освітні системи закладів освіти на етапі оцінювання результатів навчання здобувачів освіти: проєктування та розробка інструментів оцінювання на основі компетентностей, орієнтованих на якість».

Пріоритетне завдання навчального курсу – розвиток й формування професійних компетентностей (фаховий компонент) викладачів професійної підготовки щодо проєктування інструментів оцінювання (контрольно-оцінювальних матеріалів) в контексті поетапного запровадження системи незалежного оцінювання результатів навчання здобувачів освіти відповідно до вимог професійних компетентностей та професійних стандартів, зокрема на базі кваліфікаційних центрів, та забезпечення передумов для її ефективного функціонування.

Онлайн-заняття навчального курсу проведено за модулем I «Проєктування та розробка інструментів оцінювання на основі компетентностей, орієнтованих на якість: нормативно-правові складові в організації системи незалежного оцінювання результатів навчання здобувачів освіти».

Категорія учасників: викладачі предметів професійно-теоретичної підготовки.

Учасників навчального курсу ознайомлено зі стратегічними пріоритетами Міністерства освіти і науки України до 2027 року, акцентувавши на пріоритеті № 4 «Трансформація професійної освіти», зокрема реалізації ключової ініціативи «Адаптація та осучаснення освітніх програм», та шляхах вирішення проблемних питань, пов’язаних з реформуванням системи забезпечення якості професійної (професійно-технічної) освіти, наведених в Концепції реалізації державної політики у сфері професійної (професійно-технічної) освіти «Сучасна професійна (професійно-технічна) освіта» на період до 2027 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12 червня 2019 року № 419-р, в частині забезпечення ефективного функціонування системи незалежного оцінювання та визнання професійних кваліфікацій на прикладі оцінювання результатів навчання випускників закладів професійної (професійно-технічної) освіти) в контексті їх врахування при проєктуванні інструментів оцінювання (контрольно-оцінювальних матеріалів) на основі компетентностей, орієнтованих на якість.

У ході роботи учасники заходу ознайомилися з функціями та метою оцінювання на основі компетентностей, найбільш поширеними програмами та їх ресурсними можливостями (інструментами), якими переважна більшість педагогів користується під час організації освітнього процесу на етапі оцінювання, серед яких виокремлено онлайн-ресурси (сервіси) для тестування «На урок» та «Всеосвіта», Google Forms, Kahoot, Quizizz, Mentimeter, Genially, online test pad, Learning Apps та інші.

Учасники навчального курсу долучилися до тренінгових активностей, за результатами яких визначили:

• спільні та відмінні напрями в діяльності закладів освіти, навчально-практичних центрів та кваліфікаційних центрів; прослідкували ланцюг взаємозалежних нормативних актів «Професійний стандарт» ⇄ «Державний освітній стандарт» (індикатор ефективності – компетентність);

• шляхи реалізації перспективного напряму державної політики у сфері освіти через оновлення підходів до проєктування та розробки інструментарію для здійснення оцінювання результатів навчання та визнання (зокрема здобутих шляхом неформальної чи інформальної освіти), присвоєння/підтвердження відповідних професійних кваліфікацій (ст. 34 Закону України «Про освіту», с. 11 «Про професійну освіту») на базі кваліфікаційних центрів;

• навички, необхідні викладачам, для організації системи незалежного оцінювання (Hard Skills or Soft Skills, синергія навичок);

Учасники навчального курсу долучилися до виконання вправи, спрямованої на здійснення самоаналізу власної діяльності в частині організації системи оцінювання результатів навчання здобувачів освіти, за результатами чого спроєктували модель компетентностей (загальні, професійні) викладача, та оцінили свій рівень компетентності відповідно до рівнів: «Початківець», «Середній», «Досвідчений» з врахуванням пріоритетного критерію «Рівень готовності педагога до поетапного запровадження системи (елементів) незалежного оцінювання результатів навчання здобувачів освіти відповідно до вимог професійних компетентностей та професійних стандартів.

У ході роботи учасники активно комунікували з проблеми «Що мене не влаштовує в існуючій практиці та системі оцінювання результатів навчання здобувачів освіти» та визначили орієнтовну рамку проєктування та розробки інструментів оцінювання на основі компетентностей.

За результатами першого онлайн-заняття навчального курсу учасники удосконалили наявні та набули нові компетентності щодо:

• практичних аспектів застосування в освітньому процесі окремих норм Закону України «Про освіту», «Про професійну освіту» від 21.08.2025 № 4574-IX, зокрема понять «Академічна свобода», «Академічна доброчесність», «Кваліфікаційні центри» та «Оцінювання результатів навчання та присудження, присвоєння кваліфікацій»;

• підходів до оцінювання результатів навчання здобувачів освіти на основі міжнародного досвіду, зокрема Франції в частині інструментів соціальної взаємодії у сфері контролю якості підготовки кадрів у ЗП(ПТ)О, та Фінляндії в частині сучасної практики використання цифрових інструментів у системі оцінювання та сертифікації навчальних онлайн-курсів й тренінгів, презентованих Omnia Education Partnership Ltd (в рамках реалізації «Проєкту FCA для підтримки реформи професійної (професійно-технічної освіти) в Україні» за підтримки міжнародної неурядової організації Finn Church Aid (FCA), з урахуванням перспектив розвитку цифровізації освіти в Україні;

• державної політики в частині забезпечення умов для професійного розвитку через реалізацію проєкту «Гроші ходять за вчителем», зокрема функціоналу Національної платформи можливостей професійного розвитку педагогічних працівників «EdWay» – ресурсу з цифрової підтримки для сторін процесу підвищення кваліфікації педагогічних працівників та сприяння розбудові партнерського середовища для розвитку ринку можливостей професійного зростання на засадах рівності, взаємоповаги, прозорості, підзвітності, відповідності державній освітній політиці.

НМЦ ПТО у Миколаївській області бажає всім учасникам навчального курсу успіхів у виконанні практичних завдань та ресурсного наповнення від результатів власної діяльності!

Сподіваємося, що отриманий досвід стане цінним ресурсом в подальшій професійній діяльності.

РАЗОМ ДО ПЕРЕМОГИ! ВСЕ БУДЕ УКРАЇНА!!!

Методист НМЦ ПТО у Миколаївській області Ірина САВЧУК
Категорія: Обласні заходи для пед.працівників | Переглядів: 8 | Додав: vaSKIN | Рейтинг: 0.0/0