close

23:36
Плануємо спосіб реалізації пріоритетних напрямів діяльності

Протягом I половини січня 2024 року методистами НМЦ ПТО у Миколаївській області здійснено роботу щодо планування перспективних напрямів роботи та способів їх реалізації протягом 2024 року.

Діяльність НМЦ ПТО у Миколаївській області спрямована на результат, цілепокладання, постановку на основі цільових потреб особистісно-орієнтованих завдань, точне планування у форматі довго-, середньо- та короткострокового періодів та з урахуванням можливостей для участі як в системних, так і несистемних явищах.

При плануванні роботи на 2024 рік застосовувався системний і комплексний підходи з урахуванням принципів єдності, безперервності, гнучкості, точності та участі кожного (головна аксіома «План має складати той, хто його виконуватиме»).

Спроєктована діяльність НМЦ ПТО у Миколаївській області на наступний рік – це результат процесу цілеспрямованого планування, при якому враховувався (з обґрунтуванням) ієрархічність у формуванні напрямів діяльності, можливості для реалізації керівних документів державної політики (доктрини, концепції, стратегії, програми, національні проєкти, плани), здійснюється аналіз чинних та проєктованих керівних документів державної політики в освітній сфері за видами, їх сприйняття учасниками освітнього процесу як системного підходу та рівень готовності педагогічних працівників до реалізації завдань державної політики у сфері освіти, зокрема – цифрової трансформації процесу навчання.

У процесі планування окрема увага (наскрізна лінія) зосереджена на реалізації напрямів та завдань, визначених Міністерством освіти і науки України спільно з Державною службою якості освіти України, саме в частині детального аналізу та вдосконалення компонентів внутрішньої системи забезпечення якості освіти в закладах професійної (професійно-технічної) освіти області (практичні аспекти застосування орієнтовних критеріїв оцінювання освітніх і управлінських процесів закладу професійної (професійно-технічної) освіти та внутрішньої системи забезпечення якості освіти) (наказ Міністерства освіти і науки України від 06 травня 2021 року № 509 «Про затвердження Методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах професійної (професійно-технічної) освіти»).

З метою реалізації даного напряму роботи змістовне наповнення заходів обласного рівня спрямоване на забезпечення ресурсно-методичної та організаційної підтримки діяльності закладів професійної (професійно-технічної) освіти області в частині:

● використання професійно-орієнтованого оцінно-рефлексивного інструментарію для детального аналізу компонентів внутрішньої системи забезпечення якості освіти в загальній системі самооцінювання освітніх та управлінських процесів, визначення спроможності закладів професійної (професійно-технічної) освіти області надавати освітні послуги;

● інформаційно-роз’яснювальної роботи щодо оптимальних, індивідуально-орієнтованих шляхів удосконалення показників (згідно індикаторів ефективності), які безпосередньо впливають на якість результатів освітнього процесу, формування ключових і професійних компетентностей здобувачів освіти та підвищення інституційної спроможності закладів професійної (професійно-технічної) освіти області до ефективної реалізації державної політики, спрямованої на якісне надання освітніх послуг.

В комплексній структурі проєктування змісту обласних заходів серед напрямів освітньої діяльності закладу освіти (в контексті внутрішньої системи забезпечення якості освіти) виокремлені такі: а) освітнє середовище; б) система оцінювання здобувачів освіти; в) педагогічна діяльність педагогічних працівників закладу освіти; г) управлінські процеси закладу освіти.

У 2024 році для реалізації пріоритетних напрямів діяльності як складової державної політики в контексті євроінтеграції передбачено під час планування змісту заходів включення наскрізної лінії щодо реалізації практичних аспектів STEM-освіти, цифрової трансформації процесу навчання, екологізації освіти через формування «зелених» компетентностей здобувачів освіти, впровадження інклюзивного та гендерного компоненту в освітню діяльність.

Перспективним напрямом визначено позиціонування та впровадження інноваційної методики освіти, що передбачає навчання на основі симуляторів, за допомогою яких здобувачі освіти матимуть змогу на собі перевірити особливості різних професій завдяки сюжетам, з якими люди відповідних професій чи ролей регулярно стикаються в реальному житті.

Передбачено активності та форми роботи, спрямовані на забезпечення передумов для цифрової трансформації процесу навчання в ЗП(ПТ)О області в частині рівного, вільного і безоплатного доступу керівних кадрів та педагогічних працівників ЗП(ПТ)О області до якісних та актуальних навчальних матеріалів, найкращих освітніх практик у сфері професійної (професійно-технічної) освіти, зібраних в єдиному форматі, щоб lifelong learning стало приємною і легкою звичкою, та опанування нових компетентностей на основі освітнього контенту, розміщеного на цифрових платформах «Професійна освіта онлайн», «Світ професій», «Дія. Освіта» та інших.

У 2024 році планується запровадити навчання керівних кадрів та педагогічних працівників ЗП(ПТ)О області, серед яких навчальні курси, короткострокові навчальні курси з певного тематичного напряму, самоосвітні навчальні курси та школа формування компетентностей.

Окремий напрям роботи – це організація процесу проєктування комплексної індивідуально-орієнтованої системи професійного розвитку педагогічних працівників через ресурсну підтримку удосконалення наявних та набуття нових компетентностей, необхідних для реалізації напрямів освітньої діяльності та підвищення інституційної спроможності закладів професійної (професійно-технічної) освіти області до ефективної реалізації державної політики, спрямованої на якісне надання освітніх послуг, на основі принципів апскілінг (upskilling), що передбачає підвищення майстерності до рівня профі в обраній справі, та, навпаки, на основі принципів рескілінг (reskilling), що передбачає «зміну майстерності», тобто вивчення нового напряму задля опанування нових, перспективних компетентностей та доведення їх до рівня профі в новій справі чи виді діяльності.

Освітня діяльність учасників заходів, залучених до колективних форм роботи, спрямована не на формальну передачу знань, а на розвиток фахової компетентності педагогічних працівників закладів освіти, зокрема шляхом участі в тренінгових активностях та виконанні практичних вправ (обов’язковий структурний компонент при плануванні будь-якого обласного заходу), що є дієвим оцінно-рефлексивним показником діяльності НМЦ ПТО у Миколаївській області на етапі планування, організації та проведення заходів.

Для задоволення освітніх потреб педагогічних працівників закладів освіти НМЦ ПТО у Миколаївській області на основі визначених проблем формулює мету, для досягнення якої планує заходи з урахуванням поетапного підходу в комплексній системі досягнення результату, серед яких виокремлено заходи такого спрямування:

● мотиваційно-орієнтаційні,

● інструктивно-навчальні,

● діяльнісно-продуктивні,

● рефлексивно-оцінювальні.

У процесі цілепокладання НМЦ ПТО у Миколаївській області використовує таксономію Б. Блума (подекуди окремі елементи таксономії), яка визначає класифікацію розумових дій учасників заходу, починаючи від найпростіших до самих складних (знання, розуміння, використання, аналіз, синтез, оцінка).

Заходи інформаційно-аналітичного та моніторингового характеру спрямовані на отримання оцінно-рефлексивного інструментарію для детального аналізу внутрішньої системи забезпечення якості освіти, визначення спроможності закладів професійної (професійно-технічної) освіти області надавати освітні послуги в частині підготовки кваліфікованих робітників з професій (для органів виконавчої влади, які забезпечують реалізацію державної політики у сфері освіти та соціального захисту населення), здійснення самоаналізу власної професійної діяльності (для категорії «майстри виробничого навчання»), рівня готовності до виконання своїх професійних обов’язків в умовах виробництва (для категорії «здобувачі освіти»), визначення потреб педагогічних працівників в частині вдосконалення їх особистісного професійного ресурсу щодо забезпечення можливостей для якісної професійної підготовки кваліфікованих робітників, зокрема з використанням технологій дистанційного навчання, в якості зворотного зв’язку – планування роботи з реалізації визначених потреб (для категорії «методисти») та формування загального рейтингу закладів професійної (професійно-технічної) освіти області.

За результатами роботи спроєктовано план роботи НМЦ ПТО у Миколаївській області на 2024 рік та план спільних заходів департаменту освіти і науки Миколаївської обласної військової адміністрації та НМЦ ПТО у Миколаївській області на 2024 рік, який розглянуто та схвалено на зсіданні навчально-методичної Ради при НМЦ ПТО у Миколаївській області (протокол № 01 від 08 січня 2024 року) й прийнято рішення надати (в електронному вигляді до 22 січня 2024 року) до директорату професійної освіти Міністерства освіти і науки України на електронну адресу: prof@mon.gov.ua .

НМЦ ПТО у Миколаївській області запрошує до комунікації всіх педагогічних працівників, які мають потребу чи бажання отримати консультацію з актуальних питань, зокрема організації освітнього процесу в умовах сьогодення на основі нових державних освітніх стандартів, особливостей проєктування індивідуальної освітньої траєкторії професійного розвитку, шляхів реалізації пріоритетних напрямів державної політики у сфері освіти, зокрема в контексті євроінтеграції, серед яких реалізація практичних аспектів STEM-освіти, цифрової трансформації процесу навчання, екологізації освіти через формування «зелених» компетентностей здобувачів освіти, впровадження інклюзивного та гендерного компоненту в освітню діяльність.

ТРИМАЙМОСЯ! ВСЕ БУДЕ УКРАЇНА!!!

Методист НМЦ ПТО у Миколаївській області Ірина САВЧУК
Категорія: Обласні заходи для пед.працівників | Переглядів: 48 | Додав: vaSKIN | Рейтинг: 0.0/0