18:29 Плануємо спосіб реалізації пріоритетних напрямів діяльності | |
Протягом I половини січня 2025 року методистами НМЦ ПТО у Миколаївській області здійснено роботу щодо планування перспективних напрямів роботи та способів їх реалізації протягом 2025 року. Діяльність НМЦ ПТО у Миколаївській області спрямована на результат, цілепокладання, постановку на основі цільових потреб особистісно-орієнтованих завдань, точне планування у форматі довго-, середньо- та короткострокового періодів та з урахуванням можливостей для участі як в системних, так і несистемних явищах. При плануванні роботи на 2025 рік застосовувався системний і комплексний підходи з урахуванням принципів єдності, безперервності, гнучкості, точності та участі кожного. Спроєктована діяльність НМЦ ПТО у Миколаївській області на наступний рік – це результат процесу цілеспрямованого планування, при якому враховувався (з обґрунтуванням) ієрархічність у формуванні напрямів діяльності, можливості для реалізації керівних документів державної політики (Концепції, Стратегії, Програми розвитку всеукраїнського та регіонального рівня, Національні проєкти, Плани заходів), здійснюється аналіз чинних та проєктованих керівних документів державної політики в освітній сфері за видами, їх сприйняття учасниками освітнього процесу як системного підходу та рівень готовності педагогічних працівників до реалізації завдань державної політики у сфері освіти, зокрема – цифрової трансформації процесу навчання. У процесі планування окрема увага (наскрізна лінія) зосереджена на реалізацію напрямів та завдань, визначених Міністерством освіти і науки України спільно з Державною службою якості освіти України, саме в частині детального аналізу та вдосконалення компонентів внутрішньої системи забезпечення якості освіти в закладах професійної (професійно-технічної) освіти області (практичні аспекти застосування орієнтовних критеріїв оцінювання освітніх і управлінських процесів закладу професійної (професійно-технічної) освіти та внутрішньої системи забезпечення якості освіти) (наказ Міністерства освіти і науки України від 06 травня 2021 року № 509 «Про затвердження Методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах професійної (професійно-технічної) освіти»). З метою реалізації даного напряму роботи змістовне наповнення заходів обласного рівня спрямоване на забезпечення ресурсно-методичної та організаційної підтримки діяльності закладів професійної (професійно-технічної) освіти області в частині: ● використання професійно-орієнтованого оцінно-рефлексивного інструментарію для детального аналізу компонентів внутрішньої системи забезпечення якості освіти в загальній системі самооцінювання освітніх та управлінських процесів, визначення спроможності закладів професійної (професійно-технічної) освіти області надавати освітні послуги; ● інформаційно-роз’яснювальної роботи щодо оптимальних, індивідуально-орієнтованих шляхів удосконалення показників (згідно індикаторів ефективності), які безпосередньо впливають на якість результатів освітнього процесу, формування ключових і професійних компетентностей здобувачів освіти та підвищення інституційної спроможності закладів професійної (професійно-технічної) освіти області до ефективної реалізації державної політики, спрямованої на якісне надання освітніх послуг. В комплексній структурі проєктування змісту обласних заходів серед напрямів освітньої діяльності закладу освіти (в контексті внутрішньої системи забезпечення якості освіти) виокремлені такі: а) освітнє середовище; б) система оцінювання здобувачів освіти; в) педагогічна діяльність педагогічних працівників закладу освіти; г) управлінські процеси закладу освіти. У 2025 році для реалізації пріоритетних напрямів діяльності як складової державної політики в контексті євроінтеграції передбачено під час планування змісту заходів включення наскрізної лінії щодо реалізації практичних аспектів STEM-освіти, цифрової трансформації процесу навчання, розвитку культури демократії та використання компетентностей щодо демократичної культури, екологізації освіти через формування «зелених» компетентностей здобувачів освіти, формування ШІ компетентності, медіаосвіти та медіаграмотності педагогічних працівників та здобувачів освіти, впровадження інклюзивного та гендерного компоненту в освітню діяльність. Передбачено активності та форми роботи, спрямовані на забезпечення передумов для цифрової трансформації процесу навчання в ЗП(ПТ)О області в частині рівного, вільного і безоплатного доступу керівних кадрів та педагогічних працівників ЗП(ПТ)О області до якісних та актуальних навчальних матеріалів, найкращих освітніх практик у сфері професійної (професійно-технічної) освіти, зібраних в єдиному форматі, щоб lifelong learning стало приємною і легкою звичкою, та опанування нових компетентностей на основі освітнього контенту, розміщеного на цифрових платформах «Професійна освіта онлайн», «Світ професій», «Дія. Освіта» та інших. У 2025 році планується продовжити діяльність щодо навчання керівних кадрів та педагогічних працівників ЗП(ПТ)О області, серед яких навчальні курси, короткострокові навчальні курси з певного тематичного напряму, самоосвітні навчальні курси та Школа формування компетентностей. В контексті ресурсної підтримки, підготовки й підвищення кваліфікації педагогічних працівників передбачено упровадження навчального модуля щодо цінностей ЄС (розвиток культури демократії та використання компетентностей щодо демократичної культури, впровадження інклюзивного, гендерного та екологічного компоненту в освітню діяльність) як складової державної політики в контексті євроінтеграції, спрямованого на опанування педагогічними працівниками додаткових компетентностей для реалізації ключових напрямів державної політики в освітній діяльності шляхом подальшого використання міждисциплінарного або тематичного підходу під час викладання відповідного матеріалу як складової оновлення змісту професійної (професійно-технічної) освіти шляхом реалізації практичних аспектів екологізації освіти, гендерної рівності та рівності незалежно від інклюзивності через включення в зміст робочих навчальних програм окремих елементів екологізації, спрямованих на формування екологічної грамотності та розвиток «зелених» компетентностей у здобувачів освіти (екологічний компонент), окремих тематичних розділів (елементів) з питань забезпечення рівних прав і можливостей жінок і чоловіків, спрямованих на формування базових компетентностей у здобувачів освіти щодо взаємної поваги до гідності особи без дискримінації, зокрема змістова компонента покликана навчати мистецтву вести діалог, домовлятися, вирішувати конфлікти, співпрацювати тощо (гендерний компонент), окремих тематичних розділів (елементів) з питань забезпечення рівних прав і можливостей усіх людей незалежно від вад, спрямованих на формування базових компетентностей у здобувачів освіти щодо взаємної поваги до гідності особи без дискримінації, зокрема змістова компонента покликана навчати мистецтву вести діалог, домовлятися, співпрацювати тощо (інклюзивний компонент). Окремий напрям роботи – це організація процесу проєктування комплексної індивідуально-орієнтованої системи професійного розвитку педагогічних працівників через ресурсну підтримку удосконалення наявних та набуття нових компетентностей, необхідних для реалізації напрямів освітньої діяльності та підвищення інституційної спроможності закладів професійної (професійно-технічної) освіти області до ефективної реалізації державної політики, спрямованої на якісне надання освітніх послуг, на основі принципів апскілінг (upskilling), що передбачає підвищення майстерності до рівня профі в обраній справі, та, навпаки, на основі принципів рескілінг (reskilling), що передбачає «зміну майстерності», тобто вивчення нового напряму задля опанування нових, перспективних компетентностей та доведення їх до рівня профі в новій справі чи виді діяльності. Освітня діяльність учасників заходів, залучених до колективних форм роботи, має бути спрямована не на формальну передачу знань, а на розвиток фахової компетентності педагогічних працівників закладів освіти, зокрема шляхом участі в тренінгових активностях та виконанні практичних вправ (обов’язковий структурний компонент при плануванні будь-якого обласного заходу), що є дієвим оцінно-рефлексивним показником діяльності НМЦ ПТО у Миколаївській області на етапі планування, організації та проведення заходів. Для задоволення освітніх потреб педагогічних працівників закладів освіти НМЦ ПТО у Миколаївській області на основі визначених проблем формулює мету, для досягнення якої планує заходи з урахуванням поетапного підходу в комплексній системі досягнення результату, серед яких виокремлено заходи такого спрямування: ● мотиваційно-орієнтаційні, ● інструктивно-навчальні, ● діяльнісно-продуктивні, ● рефлексивно-оцінювальні. У процесі цілепокладання НМЦ ПТО у Миколаївській області використовує таксономію Б. Блума (подекуди окремі елементи таксономії), яка визначає класифікацію розумових дій учасників заходу, починаючи від найпростіших до самих складних (знання, розуміння, використання, аналіз, синтез, оцінка). Заходи інформаційно-аналітичного та моніторингового характеру спрямовані на отримання оцінно-рефлексивного інструментарію для детального аналізу внутрішньої системи забезпечення якості освіти, визначення спроможності закладів професійної (професійно-технічної) освіти області надавати освітні послуги в частині підготовки кваліфікованих робітників з професій (для органів виконавчої влади, які забезпечують реалізацію державної політики у сфері освіти та соціального захисту населення), здійснення самоаналізу власної професійної діяльності (для категорії «викладачі», «майстри виробничого навчання»), рівня готовності до виконання своїх професійних обов’язків в умовах виробництва (для категорії «здобувачі освіти»), визначення потреб педагогічних працівників в частині вдосконалення їх особистісного професійного ресурсу щодо забезпечення можливостей для якісної професійної підготовки кваліфікованих робітників, зокрема з використанням технологій дистанційного навчання, в якості зворотного зв’язку – планування роботи з реалізації визначених потреб (для категорії «методисти») та формування загального рейтингу закладів професійної (професійно-технічної) освіти області. Основними напрямами діяльності у 2025 році визначено: ● оновлення змісту професійної (професійно-технічної) освіти шляхом розроблення й упровадження державних освітніх стандартів в зміст професійної підготовки та залучення ключових стейкхолдерів; ● оновлення змісту професійної (професійно-технічної) освіти шляхом упровадження демократичного, інклюзивного та гендерного компоненту в освітню діяльність, включення в зміст робочих навчальних програм окремих елементів екологізації, спрямованих на розвиток «зелених» компетентностей у здобувачів освіти (екологічна компонента) як складової реалізації державної політики в контексті євроінтеграції; ● оновлення змісту професійної (професійно-технічної) освіти шляхом запровадження практико-орієнтованого змісту освіти для забезпечення відповідності потребам регіону у кваліфікованих робітничих кадрах через упровадження дуальної форми навчання у професійну підготовку кваліфікованих робітників (системні завдання з реалізації Державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.05.2021 № 497-р), відкриття й функціонування навчально-практичних центрів закладів професійної (професійно-технічної) освіти (системні завдання з виконання ПЛАНУ ЗАХОДІВ на 2020-2027 роки із запровадження Концепції реалізації державної політики у сфері професійної (професійно-технічної) освіти «Сучасна професійна (професійно-технічна) освіта» на період до 2027 року, затвердженим розпорядженням Кабінету Міністрів України від 29.04.2020 № 508-р), відкриття та функціонування кваліфікаційних центрів, центрів кар’єри та центрів професійної досконалості на базі закладів професійної (професійно-технічної) освіти; ● модернізація змісту професійної (професійно-технічної) освіти (навчання заради змін): короткострокове навчання для дорослого населення; ● забезпечення передумов для цифровізації освітнього процесу та цифрової трансформації процесу навчання; ● імплементація засад Національної рамки кваліфікацій в систему професійної (професійно-технічної) освіти; ● участь в оновленні законодавчої бази державної політики у сфері освіти; ● удосконалення підходів до дієвого функціонування компонентів внутрішньої системи забезпечення якості освіти в закладах професійної (професійно-технічної) освіти області; ● забезпечення умов для реалізації принципів інклюзивного навчання: інклюзивний компонент в освітній діяльності (реалізація напрямів та завдань, визначених Планом заходів з реалізації Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2023 року № 372-р; напрям 5. Освітня безбар'єрність; стратегічна ціль: потенціал кожної особи розкривається завдяки інклюзивній освіті); ● забезпечення умов для реалізації державної політики щодо гендерної рівності: гендерний компонент в освітній діяльності (реалізація напрямів та завдань, визначених операційним планом заходів на 2022-2024 роки з реалізації Стратегії впровадження гендерної рівності у сфері освіти до 2030 року, затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 20.12.2022 № 1163-р); ● забезпечення умов для реалізації державної політики щодо екологізації (екологічний компонент в освітній діяльності); ● забезпечення умов для реалізації державної політики щодо розвитку культури демократії (використання компетентностей щодо демократичної культури в освітній діяльності) шляхом упровадження курсу громадянської освіти «Демократія: ідеї на практиці» в переважній більшості ЗП(ПТ)О області; ● навчання керівних кадрів та педагогічних працівників (пріоритетне завдання: ресурсна підтримка керівних кадрів та педагогічних працівників щодо розширення спектру компетентностей, необхідних для реалізації змісту освіти); ● розширення напрямів роботи школи формування компетентностей; ● забезпечення умов для реалізації національно-патріотичного виховання в освітній діяльності в частині формування ціннісних орієнтирів і громадянської самосвідомості у здобувачів освіти шляхом реалізації основоположних та стрижневих виховних напрямів, зокрема громадянсько-патріотичного, духовно-морального, військово-патріотичного та екологічного виховання як основних складових національно-патріотичного виховання, що відповідають як нагальним вимогам і викликам сучасності, так і закладають підвалини для формування свідомості нинішніх і прийдешніх поколінь, які розглядатимуть розвиток держави як запоруку власного особистісного розвитку; ● організація курсового підвищення кваліфікації методистів НМЦ ПТО у Миколаївській області, керівних та педагогічних кадрів ЗП(ПТ)О за оновленими програмами, створення умов для професійного стажування майстрів виробничого навчання, зокрема оволодіння сучасними виробничими технологіями, атестація методистів НМЦ ПТО НМЦ ПТО у Миколаївській області, керівних кадрів, педагогічних працівників та закладів освіти; ● застосування практичних аспектів щодо реалізації права на самостійне обрання додаткових форм, видів, напрямів та суб’єктів надання освітніх послуг з підвищення кваліфікації відповідно до норм Порядку підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 800 зі змінами і доповненнями, внесеними згідно з постановою КМУ від 27.12.2019 № 1133) «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників»; ● забезпечення організаційно-методичного супроводу проведення атестаційних експертиз робітничих професій закладів професійної (професійно-технічної) освіти області; ● співпраця з освітніми закладами, науковими установами, волонтерськими, громадськими організаціями та об’єднаннями роботодавців, засобами масової інформації; ● реалізація практичних аспектів євроінтеграції (освітній компонент); ● реалізація міжнародних проєктів у сфері професійної (професійно-технічної) освіти, зокрема проєктів «Skills for. Recovery: навички для відновлення», GIZ «Просування енергоефективності та Директиви ЄС з енергоефективності в Україні», програми ЄС «Еразмус+», проєкту USAID «Економічна підтримка України»та швейцарсько-українського проєкту DECIDE «Децентралізація для розвитку демократичної освіти» з реалізації проєкту «Реформа шкільного харчування» та інших програм та проєктів ЄС; ● удосконалення напрямів роботи зі здобувачами освіти; ● методичний і психолого-педагогічний супровід організації профорієнтаційної та виховної роботи; ● формування ресурсно-підтримуючого та інформаційно-методичного простору закладів професійної (професійно-технічної) освіти області, видавнича діяльність; ● розширення кола досліджень для моніторингової діяльності; ● удосконалення методичного та дидактичного забезпечення освітнього процесу закладів професійної (професійно-технічної) освіти; ● удосконалення підходів до системи організації освітнього процесу з урахуванням міжнародних стандартів та практик, сучасних і перспективних потреб ринку праці; ● запровадження ефективних інструментів збору й оброблення статистичної інформації про стан ринку праці з метою прогнозування потреб у кадрах за професіями; ● забезпечення психолого-педагогічного супроводу внутрішньо-переміщених осіб з числа здобувачів освіти та педагогічних працівників; ● сприяння організації професійного навчання вимушено переміщених осіб як способу рестарту їх кар’єри; ● сприяння використанню наскрізної інтеграції святкових днів та пам’ятних дат в освітньому процесі; ● сприяння педагогічним працівникам щодо проєктування індивідуальних освітніх траєкторій, спрямованих на формування компетентностей здобувачів освіти на рівні вищому, ніж передбачено державними освітніми стандартами; ● сприяння реалізації можливостей, які надає академічна свобода педагога. За результатами роботи спроєктовано план роботи НМЦ ПТО у Миколаївській області на 2025 рік та спільний план заходів департаменту освіти і науки Миколаївської обласної військової адміністрації та НМЦ ПТО у Миколаївській області на 2025 рік, який розглянуто та схвалено на зсіданні навчально-методичної Ради при НМЦ ПТО у Миколаївській області (протокол № 01 від 16 січня 2025 року) й прийнято рішення надати (в електронному вигляді) до директорату професійної освіти Міністерства освіти і науки України на електронну адресу: prof@mon.gov.ua . НМЦ ПТО у Миколаївській області запрошує до комунікації всіх педагогічних працівників, які мають потребу чи бажання отримати консультацію з актуальних питань, зокрема організації освітнього процесу в умовах сьогодення на основі нових державних освітніх стандартів, особливостей проєктування індивідуальної освітньої траєкторії професійного розвитку, шляхів реалізації пріоритетних напрямів державної політики у сфері освіти, зокрема в контексті євроінтеграції, серед яких реалізація практичних аспектів STEM-освіти, цифрової трансформації процесу навчання, екологізації освіти через формування «зелених» компетентностей здобувачів освіти, формування ШІ компетентності, медіаосвіти та медіаграмотності педагогічних працівників та здобувачів освіти, впровадження демократичного, інклюзивного та гендерного компоненту в освітню діяльність (управлінська, навчальна, виховна, профорієнтаційна, позаурочна). ТРИМАЙМОСЯ! ВСЕ БУДЕ УКРАЇНА!!! Методист НМЦ ПТО у Миколаївській області Ірина САВЧУК | |
|