close

15:51
Працюємо над гармонізацією освітніх програм з професій з вимогами роботодавців до компетентностей робітників

Серед переліку основних навчально-методичних документів з планування освітнього процесу є освітні програми, розроблені за безпосередньої участі роботодавців.

Комплексний підхід до розробки освітніх програм на початковому етапі – першооснова в системі забезпечення передумов для формування загальнопрофесійних, ключових та професійних компетентностей здобувачів освіти при організації освітнього процесу за СП(ПТ)О на модульно-компетентнісній основі.

З огляду на важливу складову даного питання та з метою покращення показників, які безпосередньо впливають на забезпечення якості освіти, система роботи НМЦ ПТО у Миколаївській області на травень 2022 року передбачає здійснення за якісним показником детального аналізу розроблених в минулі роки освітніх програм на основі СП(ПТ)О та, відповідно, робочих освітніх програм в частині доцільності/недоцільності внесення змін, зокрема щодо перерозподілу кількості годин між компетентностями та/або навчальними модулями, зменшення (вилучення), збільшення (додавання) кількості годин.

Така робота є системним явищем як для закладів освіти, так і для НМЦ ПТО у Миколаївській області, оскільки всі критеріальні складові для аналізу даного питання обговорюються під час проведення засідання обласної методичної секції/об’єднання з прийняттям рішення щодо здійснення щорічного моніторингу якості розроблених освітніх програм та, відповідно, на їх основі робочих освітніх програм.

З метою залучення кожного педагогічного працівника окреслюється коло діяльності всіх членів методичної комісії, але менторство на рівні закладу освіти забезпечується головою методичної комісії у тісній співпраці з НМЦ ПТО у Миколаївській області.

Головна аксіома, якої намагаємося дотримуватися, «РНП має складати той, хто буде його реалізовувати» (звісно, в частині, яка стосується переліку компетентностей/навчальних предметів в кількісному співвідношенні годин).

Протягом травня 2022 року НМЦ ПТО у Миколаївській області здійснено інформаційно-роз’яснювальну роботу в частині особливостей діяльності методичної комісії з реалізації змістової компоненти СП(ПТ)О з професії «Продавець продовольчих товарів», «Продавець непродовольчих товарів», «Лаборант хіміко-бактеріологічного аналізу» на підготовчому етапі при розробці освітніх програм, нормативного підґрунтя для внесення змін в кількість годин, передбачених розробленими освітніми програмами (перерозподіл між компетентностями та/або навчальними модулями, зменшення (вилучення), збільшення (додавання).

Проаналізовано ефективність реалізації змістової компоненти СП(ПТ)О за вище зазначеними професіями за результатами роботи протягом року над упровадженням освітніх програм та робочих освітніх програм. До даної роботи долучилися Вознесенський професійний ліцей, Арбузинський професійний аграрний ліцей, державний навчальний заклад «Южноукраїнський професійний ліцей», державний навчальний заклад «Первомайський професійний промисловий ліцей», Врадіївська філія Маринівського професійного аграрного ліцею.

За результатами здійсненого аналізу прийнято рішення залишити без змін розроблені в минулому році освітні програми та робочі освітні програми на набір 2022/2023 навчального року.

Окрім того, обговорено орієнтовне коло діяльності кандидатів до складу Всеукраїнських робочих груп з розроблення державних освітніх стандартів (проєктів професійних, освітніх стандартів та освітніх програм для робітничих професій (кваліфікацій) за професією «Продавець-консультант», які зареєструвалися за наданими лінками, серед яких Старинець Наталія Володимирівна, викладач предметів професійно-теоретичної підготовки з професії «Продавець продовольчих товарів» Вознесенського професійного ліцею, та Юрій Ірина Вікторівна, викладач предметів професійно-теоретичної підготовки з професії «Продавець продовольчих товарів», «Продавець непродовольчих товарів», заступник директора з навчально-виробничої роботи державного навчального закладу «Южноукраїнський професійний ліцей» (лист директорату професійної освіти Міністерства освіти і науки України від 16.02.2022 № 5/109-22 «Про розроблення державних освітніх стандартів»).

Оновлення робочих навчальних планів

Станом на 27 травня 2022 року загальна кількість звернень від ЗП(ПТ)О Миколаївської області II-III атестаційного рівня (далі – ЗП(ПТ)О) щодо необхідності оновлення робочих навчальних планів на набір 2022/2023 навчального року зменшилася в порівнянні з 2021/2022 навчальним роком, що є результатом поповнення бази робочих навчальних планів з професій, охоплених оновленням змісту освіти в частині їх модернізації в освітні стандарти професійної (професійно-технічної) освіти на компетентнісній основі.

Процес оновлення робочих навчальних планів на набір 2022/2023 навчального року обумовлено першочергово пріоритетними напрямками діяльності ЗП(ПТ)О в частині урізноманітнення спектру професій відповідно до потреб ринку праці на основі інтеграцій вже ліцензованих монопрофесій, вимог до освітнього рівня вступника та, відповідно, змін термінів підготовки кваліфікованих робітників на відміну від набору 2021/2022 навчального року.

По-друге, оновлення робочих навчальних планів на набір 2022/2023 навчального року обумовлено необхідністю забезпечення передумов для підготовки кваліфікованих робітників за монопрофесіями, яких освітній заклад не має в переліку ліцензованих.

Для реалізації даного завдання здійснювався початковий етап розінтеграції професій або ж відкриття (ліцензування) нових професій, в тому числі з різними видами професійної підготовки, за якими освітній заклад не здійснював підготовку, зокрема з питання ліцензування звернувся Новоодеський професійний аграрний ліцей з метою погодження робочих навчальних планів для здійснення підготовки кваліфікованих робітників з професії «Контролер-касир» за різними видами професійної підготовки.

Наявність відповідних ліцензованих видів професійної підготовки дає юридичні підстави та значно розширює коло діяльності ЗП(ПТ)О в частині забезпечення можливостей для здійснення підготовки кваліфікованих робітників не лише за видом професійної підготовки «первинна професійна підготовка», а й професійно-технічне навчання, перепідготовка та підвищення кваліфікації робітників, зокрема з числа незайнятого населення, що є позитивним підґрунтям його фінансової складової та безпосереднім показником для визначення спроможності ЗП(ПТ)О надавати освітні послуги в частині підготовки кваліфікованих робітників з відповідних професій (для замовників робітничих кадрів, потенційних учнів/слухачів, органів виконавчої влади, які забезпечують реалізацію державної політики в сфері освіти та соціального захисту населення).

Такі дані слугують оцінно-рефлексивним інструментарієм для детального аналізу внутрішньої системи забезпечення якості освіти в ЗП(ПТ)О та, відповідно, складовими в комплексній системі формування загального рейтингу закладів професійної (професійно-технічної) освіти області.

НМЦ ПТО у Миколаївській області рекомендує ЗП(ПТ)О осучаснювати перелік професій та види професійної підготовки з огляду на вимоги ринку праці, оскільки оновлюється не лише зміст освіти відповідно до змін в технологіях виробництва, а й запити замовників робітничих кадрів щодо професійних кваліфікацій та компетенцій робітників.

ТРИМАЙМОСЯ! ВСЕ БУДЕ УКРАЇНА!!!

 

Методист НМЦ ПТО у Миколаївській області Ірина САВЧУК
Категорія: Обласні заходи для пед.працівників | Переглядів: 165 | Додав: vaSKIN | Рейтинг: 0.0/0