11:49 ЗП(ПТ)О області реалізують державну політику та основні реформи у сфері європейської інтеграції | |
Інтеграція України в європейський політичний, економічний та культурний простір є цивілізаційним вибором українського суспільства. Водночас повномасштабна збройна агресія Російської Федерації проти України, яка розпочалася 24 лютого 2022 року, докорінним чином прискорила курс держави на вступ до Європейського Союзу. Президент України підписав 28 лютого 2022 року офіційну заявку на вступ України до Європейського Союзу. У відповідь на звернення Ради Європейського Союзу Європейська Комісія розпочала підготовку оцінки стану реформ для отримання Україною статусу держави-кандидата на членство в Європейському Союзі. Також лідери 27 держав-членів Європейського Союзу ухвалили 23 червня 2022 року рішення про надання Україні статусу кандидата на членство в Європейському Союзі. Статус кандидата офіційно запускає процес набуття Україною членства в Європейському Союзі і відповідно має вплив на комунікаційну складову. Отже, рішення Європейського Союзу, стабільно висока підтримка українським суспільством інтеграції до Європейського Союзу та закріплені на законодавчому рівні зовнішньополітичні цілі держави остаточно утвердили незворотність євроінтеграційного курсу України. Масштабність цього процесу та його історичний вплив на життя кожного громадянина робить необхідним проведення системної роз’яснювальної та комунікаційної роботи як на загальнодержавному рівні взагалі, так і на рівні закладів освіти зокрема. Незважаючи на високий рівень підтримки вступу України до Європейського Союзу як громадянами України, так і громадянами Європейського Союзу, євроінтеграційні процеси, їх зміст, можливості та наслідки часто залишаються недостатньо зрозумілими широкому загалу населення, зокрема з числа учасників освітнього процесу закладів освіти. За таких умов важливим є забезпечення системної комунікації з даного питання на різних рівнях, в тому числі й рівні закладів освіти. Так, у 2022 році організація роботи в закладах професійної (професійно-технічної) освіти (далі – ЗП(ПТ)О) області з реалізації державної політики та основних реформ у сфері європейської інтеграції здійснювалася шляхом підготовки та проведення заходів, орієнтованих на внутрішні цільові аудиторії з числа здобувачів освіти ЗП(ПТ)О області з метою формування інформаційної компетентності здобувачів освіти про європейські країни (побут, звичаї, культура, освіта, природні багатства, вивчення літературної спадщини тощо), підвищення рівня розуміння та ставлення до європейської інтеграції та європейських цінностей. Зміст роботи з проєктування й реалізації форм колективної діяльності передбачав спрямування на досягнення пріоритетного завдання 5. «Підготовка та проведення заходів щодо підвищення рівня розуміння українським суспільством процесу реалізації державної політики та основних реформ у сфері європейської інтеграції» з Операційного плану реалізації у 2022-2024 роках Стратегії комунікації з питань європейської інтеграції України на період до 2026 року, затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2022 року № 1155-р «Про схвалення Стратегії комунікації з питань європейської інтеграції України на період до 2026 року» (далі – Стратегія), та здійснювався за такими напрямками: 1) проведення уроків, виховних годин, бесід, диспутів, конкурсів творчих робіт, інформаційних марафонів для здобувачів загальної середньої, професійної (професійно-технічної), вищої освіти щодо європейської інтеграції Протягом 2022 року та напередодні святкування Дня Європи в Україні з метою ознайомлення здобувачів освіти з країнами Європи, їх особливостями, досягненнями, традиціями в ЗП(ПТ)О області (із залученням класних керівників, майстрів виробничого навчання, бібліотекарів, практичних психологів, викладачів предметів суспільно-гуманітарного напрямку, вихователів гуртожитку) в групах проводилися заходи різнопланового спрямування, серед переважної більшості яких виокремлено такі: • тематичні виховні заходи «Зоряне сяйво країн Європи», «Європейський вибір України», «Моя Україна – єдина та вільна», «Міцний мир – запорука надійного майбутнього», «Мій європейський вибір», «В Європу з Україною» (відкрита виховна година), «Україна – європейська держава» (до Дня Соборності України); • бесіди «Україна у Європі: погляд учнівської молоді», «Україна у Європейській співдружності», «Знайомтесь, Євросоюз!»; • інформаційні години «Україна – Європейська держава», «Євроінтеграція: український вимір», «Святкуємо Різдво по-європейськи: звичаї, страви, обряди»; • години спілкування «Знай про Європу більше», «Видатні історичні постаті країн Європи», «Новий день над Україною, або двадцять цікавих фактів про Україну у світі»; • вікторина «EuropaDay»; • конкурс серед здобувачів освіти «Що я знаю про Європу», організований викладачами історії та права; • конкурс читців західноєвропейської поезії, організований викладачами української мови, літератури та зарубіжної літератури; • конкурс есе «Євросоюз: шляхи розвитку», організований викладачами української мови та літератури; • конкурс малюнків на асфальті «За мир у всьому світі!» (на плацу закладу освіти); • виставка творчих учнівських робіт «За мир у всьому світі – це значить за життя!»; • інформаційна акція « Ми – члени Європейського Союзу»; • літературна година «Подорожуємо європейськими країнами»; • веб-квести «Європейські перегони», «Подорож по Європі»; • виставки літератури «Письменники Європи»; • гра «Галопом по Європах»; • флеш-моб «Щасливі хай будуть всі діти Європи!»; • перегляд відео «10 фактів про Європу»; • урок миру «Буде жити моя Україна!» ( в рамках тижня громадянського виховання з метою відзначення Всесвітнього дня миру); • уроки з громадянської освіти «Європейське і світове співробітництво», «Україна – член європейського співтовариства», «Європейський союз і Україна»; • урок з історії України «Геополітичний вибір України: утвердження євроінтеграційного курсу»; • години психолога «Впровадження європейських цінностей в становленні особистості підлітків»; • тренінгове заняття «Основи медіації як засіб європейського спілкування», «Євроінтеграція: що треба знати?», «Палити в Європі не модно!»; • історично-літературна вікторина «Європа – наш спільний дім», організована бібліотекарами та викладачами історії; • географічний калейдоскоп «Парад європейських країн», організований бібліотекарами; • інформаційний дайджест «Цікаві факти про Євросоюз»», організований викладачами географії; • літературний вечір «Все про Європу»; • літературна година «Творчість іспанського письменника» (до 475 річниці від дня народження Мігеля де Сервантеса Сааведри – іспанського письменника, драматурга, поета»); • літературна година «Джонатан Свіфт – видатний англійський письменник, автор книги «Подорожі Гулівера»»; • дні інформації (до 10 хв.) «Читай, слухай, дізнавайся про ЄС»; • географічна подорож «Україна – Європейська держава»; • дискусії на тему «Освіта в Єропейському Союзі: міф чи реальність»; • година пам’яті «Урок війни та Голокосту – урок толерантності»; • лекція «Права Європейського Союзу»; • акція «Почуйте нас, люди світу!» (виготовлення голубків та журавликів); • бібліотечний калейдоскоп «Весь світ у маках… Весь світ з Україною» (в рамках Всеукраїнського місячника бібліотек); • онлайн-бесіда «Подорожуємо Євросоюзом» (з метою інформування про безпеку під час перебування за кордоном); • тематична виставка «Різдвяний вернісаж». Здобувачі освіти ЗП(ПТ)О області долучалися до участі у відповідних тематичних заходах, організованих місцевою громадою. Окрім того, у рамках відзначення Міжнародного Дня толерантності та з метою формування в здобувачів освіти загальнолюдських моральних цінностей проведено заняття з елементами тренінгу на тему «Толерантність – головна риса європейської спільноти». У ЗП(ПТ)О області започаткували організовувати віртуальні подорожі, серед яких виокремлено віртуальну онлайн-виставку «Цікаві факти про Євросоюз» (за матеріалами Освітнього центру ВРУ) (https://educationalactivitiesmvputd.blogspot.com/2022/07/blog-post_6.html) (державний навчальний заклад «Миколаївське ВПУ технологій та дизайну») та віртуальну онлайн-екскурсію «Парад країн Європи» (Вознесенський професійний ліцей). Здобувачі освіти ЗП(ПТ)О області долучилися до участі в Євровікторині, присвяченій Дню Європи – 2022 (організатори: Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти). Здобувачі освіти ЗП(ПТ)О області долучилися до участі в Євроквізах від Представництва ЄС в Україні на платформі https://euroquiz.org.ua/ (https://t.me/mvputd/1807, https://t.me/mvputd/1972 https://t.me/mvputd/2421 ), що дає можливість кожному бажаючому перевірити свої знання про ЄС та позмагатися за подарунки від Представництва ЄС в Україні. 2) розповсюдження навчальної літератури з тематики європейської інтеграції у закладах освіти в рамках промоційної кампанії, спрямованої на набуття членства України в Європейському Союзі та отримання здобувачами освіти достатнього рівня обізнаності про Європейський Союз Протягом 2022 року до ЗП(ПТ)О області не надходила навчальна література з тематики європейської інтеграції в рамках промоційної кампанії, спрямованої на набуття членства України в Європейському Союзі та отримання здобувачами освіти достатнього рівня обізнаності про Європейський Союз з метою її розповсюдження у закладах освіти. Разом з тим, у ЗП(ПТ)О області розпочався процес організації діяльності щодо підготовки матеріалів для випуску інформаційних бюлетенів з тематики «Вікно в Європу». У бібліотеках ЗП(ПТ)О області здійснюється поетапна робота зі створення куточка «Європейська інтеграція», який постійно поповнюється тематичною літературою про країни Європи, про Європейський Союз, організовуються тематичні фотовиставки, виставки стіннівок «Така далека і близька Європа», «Україна – це Європа», «Ми українці, в сім’ї європейських народів» та тематичні книжкові виставки «Літературний вернісаж країн Європи». У електронних бібліотеках ЗП(ПТ)О області виокремлено розділ «Європейська інтеграція», в якому розміщується покликання на літературу про країни Європи, про Європейський Союз. 3) започаткування і реалізація спільних партнерських проектів, ініціатив, заходів із громадськими об’єднаннями, бізнесом, представниками наукової та експертної спільноти щодо теми європейської інтеграції У рамках проєкту «EU4Skills: Кращі навички для сучасної України» – спільній програмі ЄС та його держав-членів Німеччини, Фінляндії, Польщі та Естонії для підтримки реформи професійно-технічної освіти розроблено концепцію впровадження компетентнісного підходу до навчання у закладі професійної (професійно-технічної) освіти, на основі якої створено спільний партнерський проєкт «Центр Discovery клас» (заклад освіти для реалізації концепції та спільного партнерського проєкту – державний навчальний заклад «Южноукраїнський професійний ліцей»). Окрім того, завдяки Меморандуму про співпрацю між Міжнародною фундацією виборчих систем (IFES) та Міністерством освіти і науки України в закладах професійної (професійно-технічної) освіти Миколаївської області розпочали процес пілотування проєкту – впровадження навчальної програми та навчально-методичних матеріалів курсу громадянської освіти «Демократія: ідеї на практиці» (пілотний заклад освіти для впровадження курсу – державний навчальний заклад «Миколаївське вище професійне училище технологій та дизайну»). НМЦ ПТО у Миколаївській області здійснюється інформаційно-роз’яснювальна робота щодо євроінтеграційних процесів та способів реалізації пріоритетних завдань в закладах освіти, окреслених ОПЕРАЦІЙНИМ ПЛАНОМ реалізації у 2022-2024 роках Стратегії комунікації з питань європейської інтеграції України на період до 2026 року. Даний напрям діяльності забезпечується шляхом поширення розміщених в обласному інформаційно-методичному журналі «Професіонал» (реєстраційне свідоцтво: серія МК № 232 від 16.04.1998) інформаційно-методичних матеріалів з даної тематики, серед яких: «Інноваційний проект: Євроклуби – шлях до формування євроінтеграційної свідомості в процесі спільної роботи учнів і педагогів» (// Професіонал № 4/2009, рубрика «На перспективу»), «Дотримання законодавства в сфері захисту прав інтелектуальної власності – необхідна складова в процесі формування євроінтеграційної свідомості» (// Професіонал № 1/2014, рубрика «Офіціоз»), «На шляху до євроінтеграції: дотримання єдиних освітніх вимог до якості професійних знань, умінь і навичок учнів – необхідна складова в процесі підготовки кваліфікованих робітників за новими державними стандартами професійно-технічної освіти» (// Професіонал № 1-2/2015, № 3-4/2017, № 3-4/2016, рубрика «Офіціоз») – автор/укладач: Савчук І. В., методист НМЦ ПТО у Миколаївській області. НМЦ ПТО у Миколаївській області рекомендує ЗП(ПТ)О області постійно здійснювати самоаналіз діяльності з реалізації всіх керівних документів державної політики, дотичних до освітньої сфери, за видами (доктрини, концепції, основні засади, стратегії, програми, національні проєкти, плани та інше), зокрема з реалізації державної політики та основних реформ у сфері європейської інтеграції, виокремлювати пріоритетні напрямки роботи, забезпечувати дієвий процес обговорення актуальних питань на інструктивно-методичних нарадах та інших колективних заходах з педагогічними працівниками, оскільки оновлюється не лише зміст освіти відповідно до змін в технологіях виробництва, запитів замовників робітничих кадрів щодо професійних кваліфікацій та компетенцій робітників, а й самі підходи до реалізації змісту освіти, орієнтовані на європейські принципи освітньої діяльності. Водночас запрошуємо до комунікації всіх педагогічних працівників, які мають потребу чи бажання отримати консультацію з актуальних питань, зокрема організації освітнього процесу з використанням наскрізної інтеграції святкових днів та пам’ятних дат та особливостей проєктування змістовного наповнення заходів євроінтеграційного спрямування з учасниками освітнього процесу в умовах сьогодення.
ТРИМАЙМО ОСВІТНІЙ СТРІЙ! ВСЕ БУДЕ УКРАЇНА!!!
Методист НМЦ ПТО у Миколаївській області Ірина САВЧУК | |
|