19:21 Відзвітовано за результатами діяльності щодо забезпечення якості освіти в сфері професійної (професійно-технічної) освіти регіону у 2024 р. | |
Діяльність НМЦ ПТО у Миколаївській області протягом 2024 року була спрямована на результат, визначений на основі цілепокладання, цільових потреб, особистісно-орієнтованих завдань у форматі довго-, середньо- та короткострокового періодів та з урахуванням можливостей для участі як в системних, так і несистемних явищах. НМЦ ПТО у Миколаївській області забезпечено супровід (в окремих аспектах) реалізації складових системи забезпечення якості освіти в частині забезпечення передумов функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти (в закладах освіти), системи зовнішнього забезпечення якості освіти та системи забезпечення якості в діяльності органів управління й установ, що здійснюють зовнішнє забезпечення якості освіти. В комплексній структурі проєктування змісту обласних заходів НМЦ ПТО у Миколаївській області реалізовано напрями освітньої діяльності закладу освіти (в контексті внутрішньої системи забезпечення якості освіти): а) освітнє середовище, б) система оцінювання здобувачів освіти в) педагогічна діяльність педагогічних працівників закладу освіти, г) управлінські процеси закладу освіти. Забезпечення методичної та організаційної підтримки діяльності закладів освіти в рамках системи зовнішнього забезпечення якості освіти здійснено через ліцензування нових професій, проведення атестаційної експертизи робітничих професій закладів професійної (професійно-технічної) освіти області. НМЦ ПТО у Миколаївській області залучений до діяльності з питань ліцензування та атестації закладів П(ПТ)О на етапі підготовки ЗП(ПТ)О області навчально-плануючої та програмної документації для здійснення підготовки, перепідготовки, підвищення кваліфікації робітників в рамках атестації, ліцензування й акредитації за новими професіями, напрямами підготовки відповідно до потреб регіонального ринку праці та розроблення пакетів комплексних кваліфікаційних завдань з професій, з яких атестуються ЗП(ПТ)О області (надання інформаційно-консультаційної та методичної допомоги, перевірка та погодження в установленому порядку). Комплексне забезпечення якості освіти здійснено шляхом організаційно-методичного, ресурсного, координаційного, консультаційного та інформаційно-роз’яснювального супроводу реалізації окремих норм Закону України «Про освіту» (стаття 41. Система забезпечення якості освіти, стаття 42. Академічна доброчесність, стаття 50. Атестація педагогічних працівників, стаття 43. Ліцензування освітньої діяльності, розділ V Забезпечення якості освіти). Протягом 2024 року НМЦ ПТО у Миколаївській області організовано й проведено заходи з керівними та педагогічними працівниками ЗП(ПТ)О області, а саме: ● 8 обласних семінарів, з них 8 онлайн-семінарів за дистанційною формою в синхронному режимі, 0 – за дистанційною формою в асинхронному режимі. ● 28 обласних засідань методичних секцій, об’єднань, із них 27 онлайн-засідань за дистанційною формою в синхронному режимі, 1 – за дистанційною формою в асинхронному режимі; ● 1 міжрегіональний вебінар; ● серію обласних вебінарів з елементами тренінгів (5 онлайн-занять, з них 1 (2023 рік), 4 (2024 рік) ● 1 презентаційний онлайн-воркшоп; ● школу формування компетентностей за напрямами (2 напрями); ● навчання керівних кадрів та педагогічних працівників (6 навчальних курси з окремих тематичних напрямів); ● всеукраїнські та обласні робочі групи; ● 8 засідань навчально-методичної Ради при НМЦ ПТО у Миколаївській області. Робота з педагогічними працівниками організовувалася з урахуванням реалій сьогодення з дотриманням принципу гнучкості в частині планування змістовного наповнення програм обласних заходів, галузевого спрямування та відповідно до видів підготовки: суспільно-гуманітарна, природничо-математична, загальнопрофесійна, професійно-теоретична та професійно-практична. Обласні методичні секції та методичні об’єднання викладачів професійно-теоретичної підготовки і майстрів виробничого навчання ЗП(ПТ)О області у 2024 році працювали над пошуком оптимальних шляхів організації освітнього процесу в умовах дії воєнного стану, виконанням завдань, спрямованих на реалізацію змістової компоненти освітніх стандартів та, відповідно, забезпечення якості освіти й підвищення престижності професій. Проводилися активності відповідно до напрямів, які відповідали реаліям й потребам сьогодення та необхідні для ефективної реалізації державної політики, спрямованої на якісне надання освітніх послуг, зокрема в контексті євроінтеграції, та з урахуванням можливостей для реалізації плану заходів і завдань соціально значущих керівних документів державної політики (доктрини, концепції, стратегії, програми, національні проєкти, плани), з метою своєчасного реагування на зміни й нововведення в галузі освіти, участі в системних і несистемних явищах Міністерства освіти і науки України та НМЦ ПТО у Миколаївській області. Серед нових напрямів, які були в полі зору: ● застосування окремих норм керівних документів державної політики в освітній сфері, соціально значущих актів нормативно-правового та регулюючого спрямування (акцент на дотримання принципів академічної доброчесності свободи, імплементації мовної статті Закону України «Про освіту» – сприяння формуванню україномовного, безбар’єрного, гендерночутливого та безпечного освітнього середовища в ЗП(ПТ)О); ● врахування сучасних тенденцій та пріоритетів, визнаних на загальнодержавному рівні, в основних напрямах та змісті діяльності кожного педагогічного працівника, методичних комісій та ЗП(ПТ)О; ● реалізації ключової ініціативи «Адаптація та осучаснення освітніх програм» в контексті стратегічних пріоритетів та цілей МОНУ до 2027 року; ● оновлення змісту професійної (професійно-технічної) освіти шляхом реалізації практичних аспектів екологізації освіти через включення в зміст робочих навчальних програм з предметів окремих елементів екологізації, спрямованих на формування екологічної грамотності та розвиток «зелених» компетентностей у здобувачів освіти (екологічний компонент); ● оновлення змісту професійної (професійно-технічної) освіти шляхом упровадження демократичного, інклюзивного та гендерного компоненту в освітню діяльність як складової реалізації державної політики в контексті євроінтеграції; ● комплексний підхід педагогічних працівників в системі забезпечення регіонального ринку праці робітничими кадрами та розширення можливостей закладу освіти в частині якісного надання освітніх послуг різним категоріям населення з числа дорослого населення, зокрема незайнятого, ВПО, осіб з інвалідністю як способу рестарту їх кар’єри шляхом організації професійного навчання дорослого населення за програмою короткострокових навчальних курсів з опанування часткових професійних кваліфікацій. Протягом 2024 року реалізовано такі основні завдання: 1. Оновлення змісту професійної (професійно-технічної) освіти шляхом розроблення й упровадження державних освітніх стандартів в зміст професійної підготовки та залучення ключових стейкхолдерів (виконано, завершено процес розроблення державного освітнього стандарту з професії 8211 «Верстатник широкого профілю» (відповідальні за розроблення – Миколаївська область), до участі в розробці проєкту державного освітнього стандарту залучено представників роботодавців-соціальних партнерів; взято участь у розробці 2-х проєктів державних освітніх стандартів з професій: 5141 «Манікюрник», «Обліковець з реєстрації бухгалтерських даних», до складу членів всеукраїнської робочої групи яких входили представники Миколаївської області; реалізовано практичні аспекти меморандуму про співпрацю між Навчально-методичним центром професійно-технічної освіти у Миколаївській області та компанією «Дебет Плюс» шляхом надання права на використання ліцензованої комп’ютерної версії програми «Система управління підприємством «Дебіт плюс» й організації проведення навчального курсу з автоматизованого комплексного ведення бухгалтерського та фінансового обліку в програмному середовище «Дебет Плюс v12» (9 тем) для педагогічних працівників ЗП(ПТ)О, які здійснюють підготовку кваліфікованих робітників з професій бухгалтерського профілю 2. Оновлення змісту професійної (професійно-технічної) освіти шляхом упровадження демократичного, екологічного, інклюзивного та гендерного компоненту в освітню діяльність, включення в зміст робочих навчальних програм окремих елементів екологізації, спрямованих на розвиток «зелених» компетентностей у здобувачів освіти (екологічна компонента) як складової реалізації державної політики в контексті євроінтеграції (виконано, передбачено під час планування змісту заходів включення наскрізної лінії щодо реалізації практичних аспектів даних напрямів роботи в закладах освіти; проведено низку обласних заходів з реалізації екологічного компоненту в освітній діяльності, серед яких засідання секцій та навчальний курс; вироблено рекомендації під час засідання навчально-методичної Ради із зазначеного питання). 3. Оновлення змісту професійної (професійно-технічної) освіти шляхом запровадження практико-орієнтованого змісту освіти для забезпечення відповідності потребам регіону у кваліфікованих робітничих кадрах через упровадження дуальної форми навчання у професійну підготовку кваліфікованих робітників, функціонування навчально-практичних центрів закладів професійної (професійно-технічної) освіти (виконано, на базі Вознесенського професійного аграрного ліцею здійснюється підготовка кваліфікованих робітників з професії «Швачка» за дуальною формою навчання (соціальний партнер: приватне підприємство «Вікторія-8», швейне підприємство) та відкриття кваліфікаційних центрів з оцінювання результатів навчання, визнання (зокрема здобутих шляхом неформальної чи інформальної освіти), присвоєння / підтвердження професійних кваліфікацій відповідно до професійних стандартів і процедур оцінювання з професій (виконано, на базі 5 ЗП(ПТ)О області акредитовано кваліфікаційні центри з професій «Електрогазозварник», «Кухар» «Електрозварник на автоматичних та напівавтоматичних машинах» «Майстер з пошиття одягу» «Перукар (перукар-модельєр)» та «Перукар»). 4. Забезпечення передумов для цифровізації освітнього процесу та цифрової трансформації процесу навчання (виконано, педагогічними працівниками ЗП(ПТ)О області розроблено електронні освітні ресурси, серед яких електронні навчальні посібники, робочі зошити для практичних робіт, персональні сайти педагогів, електронні дидактичні демонстраційні матеріали; педагоги використовують для організації освітнього процесу власний цифровий освітній контент та освітній контент, розміщений на цифрових навчальних платформах для дистанційного та змішаного навчання, зокрема «Дія.Освіта», «Професійна освіта онлайн», «Світ професій» (долучилися 5 (п’ятеро) педагогічних працівники з 3 (трьох) ЗП(ПТ)О області, а саме: Врадіївська філія Маринівського професійного аграрного ліцею, ДНЗ «Миколаївське вище професійне училище технологій та дизайну» та Єланецький професійний аграрний ліцей),; продовжено процес переведення документообігу освітнього процесу в електронний формат в частині електронної систематизації комплектів навчально-методичних документів з планування освітнього процесу). Наявність усіх технічних передумов для повноформатної інформатизації діяльності закладів освіти та ресурсний потенціал кадрового забезпечення ЗП(ПТ)О області дозволяє зробити висновки про високий рівень мотивації та, як наслідок, свідомої готовності педагогічних працівників до забезпечення процесу цифровізації освітнього процесу та цифрової трансформації процесу навчання в ЗП(ПТ)О області у післявоєнний час, що в подальшому позитивно вплине на організацію освітнього процесу. 5. Розширення кола досліджень для моніторингової діяльності (виконано, проведено низку інформаційно-аналітичних досліджень, серед яких моніторинги та інші види інформаційно-аналітичних досліджень з вивчення окремих питань (28 одиниць), з них 25 інформаційно-аналітичних дослідження ініційовано НМЦ ПТО у Миколаївській області, 3 моніторинги – іншими установами, зокрема Міністерством освіти і науки України (щодо стану діяльності навчально-практичних центрів, бібліотек та кар’єрних траєкторій випускників 2023 року). Матеріали, узагальнені за результатами проведених інформаційно-аналітичних досліджень з вивчення окремих питань, проведених НМЦ ПТО у Миколаївській області протягом 2024 року, розміщено на гугл-диску за покликанням: https://drive.google.com/drive/folders/1me8T1r4cc9fQZeRW64wmjZDpg7nNIyho?usp=sharing та поширено на сайті НМЦ ПТО у Миколаївській області в розділі «Моніторингова та аналітична діяльність» за покликанням: https://metodcenter.at.ua/index/monitoring-analitic/0-157 6. Забезпечення організаційно-методичного та консультаційного супроводу проведення атестаційних експертиз робітничих професій закладів професійної (професійно-технічної) освіти області (виконано, розроблено / оновлено пакети комплексних кваліфікаційних завдань із професій, з яких атестуються ЗП(ПТ)О області (загальна кількість погоджених пакетів комплексних кваліфікаційних завдань з професій складає 32 одиниці); розроблена та/або доопрацьована, перевірена і погоджена в установленому порядку навчально-методична, плануюча та програмна документація для здійснення первинної професійної підготовки, професійного (професійно-технічного) навчання, перепідготовки, підвищення кваліфікації робітників в рамках атестації, ліцензування й акредитації за новими професіями, напрямами підготовки відповідно до потреб регіонального ринку праці (загальна кількість погоджених робочих навчальних планів складає 26 одиниць). 7. Ресурсна підтримка керівних кадрів та педагогічних працівників щодо розширення спектру компетентностей, необхідних для реалізації змісту освіти, через удосконалення наявних та набуття нових компетентностей, необхідних для реалізації напрямів освітньої діяльності (в контексті внутрішньої системи забезпечення якості освіти) та підвищення інституційної спроможності закладів професійної (професійно-технічної) освіти області до ефективної реалізації державної політики, спрямованої на якісне надання освітніх послуг (виконано, розширено змістові напрями роботи школи формування компетентностей, організовано проведення 6 навчальних курсів за різними актуальними тематичними напрямами для керівних кадрів та педагогічних працівників, з яких 4 проведено безпосередньо методистами НМЦ ПТО у Миколаївській області. Кожен курс передбачав проведення від 4-х до 5-ти занять з реалізацією певної теми під час заняття та досягнення спроєктованих очікуваних результатів. Серед тематичних напрямів навчальних курсів: «Комплексний підхід до діяльності старшого майстра», «Microsoft Office 365 для ефективної організації навчального процесу», ««Планування перспективних напрямів діяльності методичної комісії ЗП(ПТ)О на основі принципів цілепокладання, запитів та визначених потреб», Система оцінювання здобувачів освіти: проєктування та розробка інструментів оцінювання на основі компетентностей, орієнтованих на якість», «Автоматизоване комплексне ведення бухгалтерського та фінансового обліку в програмному середовищі «Дебет Плюс v12», «Обліково-аналітичне забезпечення роботи агрохолдингів» у програмному середовищі «Дебет Плюс v12» (практикум). 8. Організація курсового підвищення кваліфікації керівних та педагогічних кадрів ЗП(ПТ)О області за оновленими програмами, забезпечення передумов для професійного стажування майстрів виробничого навчання, зокрема оволодіння сучасними виробничими технологіями, застосування практичних аспектів щодо реалізації права на самостійне обрання додаткових форм, видів, напрямів та суб’єктів надання освітніх послуг з підвищення кваліфікації відповідно до норм Порядку підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 800 зі змінами і доповненнями, внесеними згідно з постановою КМУ від 27.12.2019 № 1133) «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників» (виконано, курсове підвищення кваліфікації організовано). 9. Сприяння педагогічним працівникам щодо проєктування індивідуальних освітніх траєкторій, спрямованих на формування груп компетентностей у здобувачів освіти, зокрема на рівні вищому, ніж передбачено державними освітніми стандартами, з урахуванням міжнародних та європейських практик, сучасних і перспективних потреб ринку праці та профорієнтаційних траєкторій ЗП(ПТ)О області, спрямовані на залучення потенційних здобувачів освіти з числа дорослого населення, зокрема незайнятого, ВПО, осіб з інвалідністю для підготовки кваліфікованих робітників за різними видами підготовки, серед яких не лише «первинна професійна підготовка», а й «професійне (професійно-технічне) навчання», «перепідготовка» та «підвищення кваліфікації» (виконано, консультаційна допомога у проєктуванні індивідуальних освітніх траєкторій та профорієнтаційних траєкторій надана, вироблено рекомендації під час засідання навчально-методичної Ради з даного питання). 10. Забезпечення консультаційного та інформаційно-методичного супроводу серед закладів професійної (професійно-технічної) освіти області щодо планування й організації освітнього процесу у закладах професійної (професійно-технічної) освіти відповідно до нормативних документів Міністерства освіти і науки України та з урахуванням можливостей для реалізації завдань і заходів керівних документів державної політики (доктрини, концепції, стратегії, програми, національні проєкти, плани) та інших соціально значущих керівних документів державної політики, спрямованих на забезпечення якості освіти та престижності професій (виконано). За результатами роботи протягом 2024 року прозвітовано перед директоратом професійної освіти Міністерства освіти і науки України. Попередньо, звітні матеріали розглянуто та схвалено на засіданні навчально-методичної Ради при НМЦ ПТО у Миколаївській області (протокол № 01 від 16 січня 2025 року) й надано (в електронному вигляді до 29 січня 2025 року) до директорату професійної освіти Міністерства освіти і науки України на електронну адресу: nataliia.samoilenko@mon.gov.ua . Реалізація основних завдань та напрямів діяльності НМЦ ПТО у Миколаївській області – це спільний результат злагодженої комунікації педагогічної спільноти ЗП(ПТ)О області та методистів НМЦ ПТО у Миколаївській області, спрямованої на підвищення інституційної спроможності ЗП(ПТ)О області до ефективної реалізації державної політики, спрямованої на якісне надання освітніх послуг, зокрема в контексті зовнішньої та внутрішньої системи забезпечення якості освіти. Незалежно від воєнних обставин та епідеміологічної ситуації всі працювали на результат. НМЦ ПТО у Миколаївській області висловлює щиру подяку всій освітянській спільноті за плідну співпрацю та проактивну позицію кожного в досягненні спільного результату! НМЦ ПТО у Миколаївській області запрошує до комунікації всіх педагогічних працівників, які мають потребу чи бажання отримати консультацію з актуальних питань, зокрема організації освітнього процесу в умовах сьогодення на основі нових державних освітніх стандартів, особливостей проєктування індивідуальної освітньої траєкторії професійного розвитку, шляхів реалізації пріоритетних напрямів державної політики у сфері освіти, зокрема в контексті євроінтеграції, серед яких реалізація практичних аспектів STEM-освіти, цифрової трансформації процесу навчання, екологізації освіти через формування «зелених» компетентностей здобувачів освіти, формування ШІ компетентності, медіаосвіти та медіаграмотності педагогічних працівників та здобувачів освіти, впровадження демократичного, інклюзивного та гендерного компоненту в освітню діяльність (управлінська, навчальна, виховна, профорієнтаційна, позаурочна). ТРИМАЙМОСЯ! ВСЕ БУДЕ УКРАЇНА!!! Методист НМЦ ПТО у Миколаївській області Ірина САВЧУК | |
|